لینک های دسترسی

Breaking News

ملل متحد خواستار تمدید آتش بس در یمن شد


مهلت آتش بس در یمن تا ساعت ۱۱ امشب پایان می یابد
مهلت آتش بس در یمن تا ساعت ۱۱ امشب پایان می یابد

در آخرین ساعت های آتش بس پنج روزه در يمن، سازمان ملل متحد و گروه های مدافع حقوق بشر از طرف های درگير خواستار تمدید مهلت آتش بس شده اند.

توافق آتش بس که با هدف رساندن کمکهای انسانی به مردم يمن از اواخر روز سه شنبه گذشته به اجرا گذاشته شده ساعت ۱۱ يکشنبه شب به وقت محلی به پايان می رسد.

فرستادۀ سازمان ملل متحد روز یکشنبه در کنفرانسی در ریاض، که شورای همکاری خلیج فارس آن را برگزار کرده است، خواستار آن شد که آتش بس یمن پنج روز دیگر تمدید شود و نیز طرف های یمنی برای پایان بخشیدن به درگیری ها وارد گفتگو های سیاسی شوند.

کنفرانس سه روزه ریاض را عبد ربه منصور هادی، رئیس جمهور مخلوع یمن که از حمایت عربستان سعودی و غرب برخوردار است، برگزار کرد. شورشیان مسلح حوثی که به گفتۀ عربستان سعودی از حمایت ایران برخودار استند، در کنفرانس ریاض شرکت نکردند.

بر اساس گزارش ها، حدود ۴۰۰ نفر از احزاب مختلف یمنی، از جمله اعضای پیشین حزب علی عبدالله صالح، رئیس جمهور پیشین یمن که گفته می شود با حوثی ها هم پیمان است، در این کنفرانس شرکت دارند.

محمولۀ ارسالی ایران

در همین حال، خبرگزاری بلومبرگ گزارش داده است که کشتی حامل کمک های ایران، با نادیده گرفتن محاصره بنادر یمن از سوی عربستان سعودی،وارد خلیج عدن شده است.

این کشتی حدود شش روز پیش بندرعباس را ترک کرد. خبرگزاری فارس می گوید این کشتی حامل ۲۴۰۰ تن مواد غذایی و ۱۰۰ تن دارو است و گروهی از داکتران، امدادگران و خبرنگاران نیز در آن حضور دارند. قرار است این کشتی به تاریخ ۲۱ می به بندر الحدیدۀ یمن برسد.

کشتی "ایران شاهد" که گفته می شود حامل کمک های بشردوستانه به یمن است
کشتی "ایران شاهد" که گفته می شود حامل کمک های بشردوستانه به یمن است

دولت یمن که با حمله حوثی ها به ریاض تبعید شد، به کشتی ایرانی هشدار داده است که بدون اجازه وارد آب های یمن نشود. این دولت در نامه ای به سازمان ملل متحد گفت که همه هماهنگی ها باید با ائتلاف تحت رهبری عربستان سعودی انجام شود.

حسین امیر عبداللهیان، معاون وزیر امورخارجه ایران گفته است که عربستان نمی تواند برای سازمان ملل متحد و کشورهایی که به یمن کمک می کنند، تعیین تکلیف کند.

علاء الدين بروجردی، رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی ایران تأکيد کرده است که هيچ کشوری، از جمله عربستان سعودی حق بازرسی کشتی ايرانی را ندارد، چون به گفتۀ وی اين اقدام از پيش به سازمان ملل متحد گزارش شده و با هماهنگی سازمان ملل انجام می گيرد. آقای بروجردی به عربستان سعودی هشدار داده که ايران هر گونه حرکت خصمانه را عيناً پاسخ خواهد داد.

سازمان ملل متحد تخمین می زند که شمار کشته شدگان درگیری های دو ماه اخیر در یمن به ۱۵۰۰ نفر رسیده است.

با وجود برقراری آتش بس، شهر تعز در يمن سراسر شب شنبه شاهد درگيری طرفداران دولت و شبه نظاميان حوثی بود. بر اساس گزارش ها در ايندرگيری ها چند نفر کشته شده است.

XS
SM
MD
LG