لینک های دسترسی

Breaking News

دفتر حمایه از اطفال: در هر سه ساعت یک طفل افغان قربانی می‌شود


در سه ماه نخست سال جاری، ۲۱۰ کودک افغان کشته و ۵۲۵ کودک دیگر زخمی شده اند
در سه ماه نخست سال جاری، ۲۱۰ کودک افغان کشته و ۵۲۵ کودک دیگر زخمی شده اند

دفتر حمایه از اطفال (Save the Children) از افزایش قربانی‌شدن کودکان در جریان منازعات مسلحانه در افغانستان به شدت نگرانی کرده و گفته است که تقریباً یک طفل در هر سه ساعت در افغانستان قربانی جنگ می‌شود.

این نگرانی پس از نشر گزارش دفتر هیأت معاونت سازمان ملل متحد برای افغانستان (UNAMA) مطرح می‌گردد.

بر اساس آن گزارش، در سه ماه نخست سال جاری، ۲۱۰ کودک افغان کشته و ۵۲۵ کودک دیگر زخمی شده اند که شمار کشته‌ها ۱۷ درصد افزایش را نسبت به زمان مشابه در سال پار نشان می‌دهد.

پال بارکر رئیس دفتر حمایه اطفال در افغانستان در بیانیه‌ای گفته است، ارقام‌داده شده یک افزایش عظیم را در تلفات کودک نشان می‌دهد و این "واقعا تکان‌دهنده است".

او با نگرانی شدید افزوده است "بدین معنی است که تقریبا یک طفل در هر سه ساعت قربانی جنگ می‌شوند. اطفال همواره قربانی جنگ در افغانستان بوده و از منظرهای مختلف آسیب دیده اند و این قابل قبول ما نیست".

در همین حال، مریم عطایی سخنگوی دفتر حمایه از اطفال به صدای امریکا گفت که طرف‌های درگیر در جنگ، مسؤول قربانی‌شدن کودکان اند.

خانم عطایی افزود "از حکومت افغانستان می‌خواهیم که به یک نحوی ما باید تلاش به خرج بدهیم که اطفال در افغانستان محافظت شوند، اطفال باید به مکتب بروند، درس بخوانند. نه اینکه جان‌های شیرین خود را از دست بدهند".

خانم عطایی تأکید کرد که حکومت و گروه‌های درگیر در جنگ، باید تلاش کنند که در هر شرایطی از جان کودکان محافظت کنند.

پیش از این، دانیل بل مسؤول بخش حقوق بشر یوناما نیز گفته است که افزایش هفده درصدی در تلفات کودکان نشان‌دهنده ناکامی طرفین درگیر در جنگ، در خصوصِ اتخاذ اقدامات برای حفاظت غیرنظامیان، به شمول نشانی و پاکسازی ساحات پس از ختم جنگ می‌باشد.

او افزوده است "این آمار نشان‌دهنده تاثیر روی زندگی ۷۳۵ پسر و دختر و طفل – ۷۳۵ روایت از مرگ، معیوبیت و درد و رنج فزیکی، آسیب‌های روانی و اندوه می‌باشد. جوانب درگیر در جنگ باید اکنون اقدام به حفاظت اطفال در سال ۲۰۱۷ نمایند".

از سوی دیگر، کمیسیون حقوق بشر افغانستان، هدف قراردادن افراد ملکی به‌ خصوص زنان و اطفال را نقض صریح قوانین بشردوستانه بین‌المللی، قوانین ملی و "شریعت اسلامی" خواند و تأکید کرده اسکه به هیچ وجه قابل توجیه نمی‌باشد.

XS
SM
MD
LG