لینک های دسترسی

Breaking News

توجه دانشمندان به ارقام بلند رفتن سطح ابحار


دانشمندان از ایالات متحده و اروپا توجه شان را به ماهواره هایی متمرکز ساخته اند که در این اواخر به فضا پرتاب شده و ارقامی را در مورد بلند رفتن سطح ابحار جمع آوری می کند.

ماهواره «جیسن ٣» به ادامه ماموریتی بکار انداخته شده است که دو دهه قبل آغاز شده است. اینکار در نتیجه شراکت بین المللی میسر شده است که در آن دو موسسه امریکایی و شریکان شان در اروپا دخیل اند.

ارقامی که تا این اواخر جمع آوری شده است نشان می دهد که بلند شدن سطح دریاها رو به افزایش است. دانشمندان می گویند که ارقام در عین حال نشان دهنده تغیر اقلیم نیز می باشد.

در سال ٢٠٠٥، توفان کترینا در تاریخ ایالات متحده یکی از مرگبارترین در نوع خود بود. بیشتر از یکهزار تن در آن جان دادند و سواحل خلیج مکسیکو را به شدت آسیب زد. یکی از دلایلی که باعث تخریبات وسیع گردید بلند رفتن سطح بحر بود.

جاش ویلیس از لابراتوار «جت پروپلشن» اداره فضارنوردی ایالات متحده می گوید "در نتیجه بلند رفتن سطح ابحار وقتی این پدیده توام با توفان ها، جزر بلند و وقایع نادر دیگری می گردد که سطح ابحار را بسیار بلند می برد، مشکلات بوجود می آید."

سلسله یی از ماهواره هایی که از دو دهه قبل آغاز شده است ارقامی را جمع آوری می کند که به دانشمندان فرصت می دهد تا درتمام زمین سطح ابحار را پیمایش کنند.

ویلیس می گوید "ارقامی را که ما از ماهواره ها بدست آورده ایم تنها ٢٥ سال قدامت دارد. اما در نزد ما اندازه هایی موجود است که نشان دهنده تغییر ابحار در هزاران سال قبل می باشد. درحقیقت در دو هزار سال اخیر اندازه سطح ابحار و تغیر اقلیم ثابت باقی مانده است. صرف درین صد سال یا بیشتر اخیراست که به یکبارگی بلند رفتن سطح ابحار آغازشده است و دلیل آن نیز گرم شدن کره زمین است."

درحقیقت وقتی یک ماده گرم شود انبساط می کند و این شامل آب ابحار نیز می گردد.

مزیت ماهواره جیسون ٣

وقتی قمر مصنوعی «جیسن ٣» ارتفاع سطح بحر را اندازه می گیرد، دانشمندان می توانند از روی آن بدانند که به چه اندازه حرارت دربحر ذخیره شده است. آنها چنین نتیجه گیری می کنند که ٩٠ در صد حرارتی که در زمین جذب می شود همان حرارتی است که در گازهای گلخانه یی جمع شده و بلاخره به ابحارم ی انجامد.

لی لوینگ از لابراتوار «جت پروپلشن» ناسا می گوید "ما داخل زمان بی نظیری می شویم که گازهای گلخانه یی به طور بیسابقه یی افزایش می یابد ـ در ١٥٠ سال قبل مقدار آن ٥٠ درصد افزایش یافته است و این یک حقیقت است. دریک زمان کوتاه مقدار زیاد گرمی رخ داده است و سطح ابحار در نتیجه به سرعت افزایش می یابد."

دانشمندان می گویند ارقامی که از ماهواره جیسن ٣ به دست آمده است به آنها کمک می کند تا اثرات بلند رفتن سطح ابحار را تحت مراقبت قرار دهند که می توان نمونه آنرا سرازیر شدن سیل درنتیجه طوفان کترینا دید. اینکار درعین حال به متخصصین هواشناسی فرصت می دهد تا وقوع و شدت طوفانها را پیش بینی کنند.

اریک لیولیت از اداره ملی بحری و فضایی ایالات متحده می گوید "وقتی طوفان بحری کترینا درحال عبور بود، ما لکه یی از آب گرم را با استفاده از ارقام جیسن مشاهد کردیم که سبب تشدید طوفان از درجه سه به درجه پنج گردید."

وقتی قمر مصنوعی «جیسن ٣» در ظرف سه تا پنج سال آینده از کار می افتد، دانشمندان طرحی را درنظر دارند تا ماهواره جدیدی را که بتواند به طور دوامدار ریکارد بلند رفتن سطح ابحار را بفرستد، به فضا پرتاب کنند.

گزارش: الیزابت لی، خبرنگار صدای امریکا

ترجمه: عبدالواجد عادل

XS
SM
MD
LG