لینک های دسترسی

Breaking News

دانش: کمیتۀ گزینش به زودی کارش را آغاز می‌کند


محمدسرور دانش گفت در سال آیندۀ خورشیدی انتخابات ولسی جرگه و شوراهای ولسوالی برگزار خواهد شد.
محمدسرور دانش گفت در سال آیندۀ خورشیدی انتخابات ولسی جرگه و شوراهای ولسوالی برگزار خواهد شد.

هرچند کمیسیون مستقل انتخابات افغانستان، بارها بر مستقل‌بودن کامل این نهاد تأکید کرده و تعویض کمیشنران این کمیسیون را خلاف قانون خوانده است؛ اما حکومت وحدت ملی بر اصلاحات جدی انتخابات پافشاری دارد.

اصلاحات انتخاباتی یکی از ماده‌های توافقنامه سیاسی میان رئیس جمهور و رئیس اجرائیه است که براساس آن حکومت وحدت ملی تشکیل شد.

محمدسرور دانش معاون دوم رئیس جمهور امروز در بیست‌ویکمین سالروز یادبود عبدالعلی مزاری رهبر پیشین جهادی گفت که حکومت در سال آیندۀ خورشیدی کارهای مهمی را روی دست دارد.

به گفتۀ وی، در سال آینده خورشیدی، اصلاحات در بخش‌های اداری، اقتصادی، عدلی و قضایی، تصویب و تعدیل قوانین لازم، مبارزه با فساد، و اصلاحات انتخاباتی در صدر کارهای دولت قرار دارد.

آقای دانش افزود که با توشیح فرمان‌های تقنینی از سوی رئیس جمهور، کمیتۀ گزینش برای آوردن اصلاحات انتخاباتی کارش را آغاز می‌کند.

معاون دوم رئیس جمهور گفت "به زودی کمیتۀ گزینش جدید کمیشنران انتخابات به کار خود را آغاز خواهد کرد و به تعقیب آن در آیندۀ نزدیک کمیسیون‌های جدید انتخابات و شکایات انتخاباتی تشکیل خواهد و بر این اساس در سال آیندۀ خورشیدی انتخابات ولسی جرگه و شوراهای ولسوالی برگزار خواهیم کرد."

کمیسیون کنونی انتخابات افغانستان، تاریخ انتخابات ولسی‌ جرگه و شوراهای ولسوالی را 24 میزان 1395 خورشیدی تعیین کرده است و براساس قانون اساسی افغانستان، انتخابات ولسی جرگه باید در بهار سال 1394 برگزار می‌شد؛ اما حکومت وحدت ملی به این کار مؤفق نشد.

تأکید روی ضرورت صلح

محمدکریم خلیلی معاون ارشد شورای عالی صلح افغانستان که یکی از سخنرانان مراسم امروزی بود، بار دیگر بر ضرورت تأمین صلح و همدیگر پذیری تأکید کرد.

او گفت صلح به عنوان یگانه راه بیرون رفت از وضعیت جنگی، حرکتی به سوی آیندۀ روشن است و هرکسی که از این حرکت تعبیر سوء کند، اشتباه کرده است؛ چون مردم افغانستان نمی‌خواهند به گذشتۀ تاریک برگردند.

معاون ارشد شورای عالی صلح افغانستان بار دیگر از طالبان خواست که بیایند راه مفاهمه و گفتگو را در پیش گیرند.

آقای خلیلی افزود "ما وقتی دم از صلح می‌زنیم، این نه برگشتی به گذشته است، نه تسلیمی طرف، چون در این صورت صلح معنا ندارد؛ پیروزی یک طرف است، ما باید میکانیزمی را به وجود بیاوریم که هم مخالفین دولت که امروز خواسته و ناخواسته در خدمت بیگانه‌گان قرار گرفته اند، از این وضعیت بیرون بیایند و هم ملت افغانستان از این وضعیت نجات پیدا کنند."

او خطاب به رهبران حکومت وحدت ملی گفت تعهداتی را مبنی بر عدالت اجتماعی و این که هیچ افغانی از افغان دیگر برتری ندارد، در زمان انتخابات به مردم داده اند، در سراسر افغانستان عملی کنند.

حامد کرزی رئیس جمهور پیشین افغانستان نیز بر اتحاد و همبستگی افغان‌ها تأکید کرد و مثل گذشته خطاب به گروه‌های طالبان گفت "طالبان افغانی، آنهایی که افغان استند، به افغانستان می‌اندیشند، خود را از این خاک می‌دانند و اولاد این خاک می‌دانند خود را از چنگال قبضۀ بیرونی رها کرده و به خاک خود بپیوندند و به صلح بپیوندند."

فضل‌الهادی مسلمیار رئیس مشرانو جرگه نیز گفت صلح با کسانی ممکن است که به ارزش‌های ملی افغانستان احترام دارند، مردم افغانستان را مردم خود می‌دانند.

او گفت "ما صلح با غلام‌های بیرونی و غلام‌های پنجاپیان نمی‌کنیم."

سخنرانان در مراسم امروز، در مورد شخصیت عبدالعلی مزاری رهبر پیشین جهادی سخن گفتند و اهداف وی را ملی عنوان کردند.

رئیس جمهور غنی با فرستادن پیام خود گفته است که لقب «شهید وحدت ملی» را به عبدالعلی مزاری اعطا می‌کند تا درج تقویم گردد.

محمدسرور دانش معاون دوم رئیس جمهور گفت که به زودی فرمان این لقب از سوی محمداشرف غنی رئیس جمهور افغانستان صادر می‌شود.

XS
SM
MD
LG