لینک های دسترسی

Breaking News

وقایع امنیتی در نقاط مختلف افغانستان


آمادگی قوای افغان برای عملیات نظامی در اطراف شهر کندز
آمادگی قوای افغان برای عملیات نظامی در اطراف شهر کندز

پس از سقوط ولسوالی غورماچ در فارياب صبح روز سه شنبه، جنرال عبدالرشید دوستم، معاون اول رياست جمهوری افغانستان، به خاطر عمليات نظامی به اين ولايت سفر كرد.

قبل از رسیدن به فاریاب، جنرال دوستم پس از چاشت روز سه شنبه به مزارشريف رسيد و در عقب در های بسته همراه با جنرال رينك، قوماندان عمومي نيرو هاي حمايت قاطع در شمال افغانستان، در پيوند به راه اندازی عمليات نظامی صحبت كرد .

جاوید بیدار، سخنگوی والی فاریاب، به رادیو آشنا صدای امریکا گفت که کمپ اردوی ملی مستقر در این ولسوالی هنوز هم در کنترول نیرو های امنیتی قرار دارد اما از رقم تلفات درگیریهای اخیر در این ولسوالی جزییاتی در دست نیست.

ولسوالی غورماچ فاریاب از چندین سال به این سو بین نیروهای امنیتی و افراد گروه طالبان دست به دست میشود.

در همین حال، يكي از افراد نزديك به جنرال دوستم گفت كه قرار است كه جنرال دوستم پس از فروكش كردن نا امنی در ولایت فاریاب، براي پاك سازی مناطق نا امن به كندز برود.

جنگ در جنوب افغانستان

در همین حال، مقامات محلی ولایت هلمند میگویند، صدها نیروی ویژه به شهر لشکرگاه رسیده اند و به زودی در نزدیکی این شهر عملیات نظامی را آغاز خواهند. کرد

این نیروهای زمانی به هلمند میرسند که دیروز طالبان در یک حملۀ گسترده، حوزۀ دوم امنیتی شهر لشکرگاه و یک ماموریت پولیس را به کنترول خود در آوردند.

هرچند نظامیان افغان دوباره این مناطق را از تصرف جنگجویان طالب بیرون کردند، اما در نتیجۀ حملۀ انتحاری که توسط مواد جا سازی شده در یک موتر صورت گرفت، رئیس شورای اجتماعی ولسوالی مارجه و نُه تن دیگر کشته شدند که به گفتۀ مقامات، چهار فرد ملکی نیز در بین قربانیان شامل بود.

گروه طالبان نیز در این جنگ های متحمل تلفات شده اند. حیاتالله حیات، والی هلمند به صدای امریکا گفت که در نتیجۀ عملیات نظامیان قوای افغان، در ۲۴ ساعت گذشته، ۳۳ مخالف مسلح کشته و ۲۸ نیز زخمی شده است.

در عین حال، وزارت دفاع افغانستان نیز طی اعلامیه یی گفته است که در ۲۴ ساعت گذشته، در نتیجه عملیات های مشترک امنیتی، ده ها تن از دهشت افگنان در نقاط مختلف آن کشور کشته و ۷۵ تن دیگر آنان، زخمی شده اند. یک قوماندان محلی طالبان و هژده تندرو گروه دولت اسلام یا داعش نیز در میان کشته شدگان استند. والی نام نهاد طالبان در ولایت لوگر نیز در میان افراد زخمی شده است.

در اعلامیه خبری وزارت دفاع افغانستان آمده است که عملیات مشترک نظامی در ولایات ننگرهار، کنر ، لغمان ، غزنی، پکتیا ،لوگر، کندهار ، ارزگان ، زابل، غور، فراه، باد غیس، هرات،کندز ، بغلان، فاریاب، سرپل و هلمند راه اندازی گردیده است.

در آخرین وقایع امنیتی، افراد مسلح وارد محل تجمع عزاداران عاشورا در منطقه کارتۀ سخی کابل حمله ور شده اند. بر اساس تازه ترین گزارش ها، در این حمله حد اقل پنج نفر کشته و ۴۳ تن دیگر زخمی شده اند.

تا حال هیچ فرد و یا گروهی مسولیت این حمله را بر عهده نگرفته است. ارگ ریاست جمهوری افغانستان طی اعلامیه ای انجام این حمله را عمل غیر اسلامی عنوان کرد و تاکید کرد که " این عمل نشانه آشکار از دشمنی آنان با وحدت میان پیروان مذاهب دین مبین اسلام در افغانستان می باشد."

XS
SM
MD
LG