لینک های دسترسی

Breaking News

کمیسیون حقوق بشر از کاهش خودسوزی زنان خبر داد


پروین، ۲۳ ساله، بعد ازخودسوزی، در شفاخانه استقلال کابل تحت درمان است.
پروین، ۲۳ ساله، بعد ازخودسوزی، در شفاخانه استقلال کابل تحت درمان است.

زنان در افغانستان به دلیل خشونت های خانوادگی، فقر و تنگدستی دست به خودکشی وخودسوزی می زنند اما در دو سال اخیر آمار خودسوزی وخودکشی زنان نسبت به سال های گذشته کاهش یافته است.

کمیسیون مستقل حقوق بشر می گوید که از آغاز سال جاری تا حال نه مورد خودسوزی و ۸۷ مورد اقدام به خودکشی زنان در این کمیسیون از ولایات مختلف ثبت شده است.

رفیع الله بیدار، سخنگوی این کمیسیون به صدای امریکا گفت که نزد دفاتر ساحوی وولایتی این کمیسیون در نه ماه سال جاری نه مورد خودسوزی ثبت شده که از این جمله شش زن در نتیجه خودسوزی جان های شان را از دست داده اند و شش زن هم در اقدام به خودکشی از طرق مختلف از بین رفته اند.

آقای بیدار افزود که بیشتر آمار خودکشی در ولایت های پکتیا، هرات، قندهار و ننگرهار و خودکشی در ولایت های بلخ، کندز، هرات و ننگرهار بوده است.

آقای بیدار گفت که آگاهی زنان از حقوق و تعلیمات اسلامی شان و جدیت در رسیدگی به پرونده های زنانی که مورد خشونت قرار گرفته اند، سبب کاهش و خودکشی خودسوزی زنان شده است.

درسال های قبل، آمار خودسوزی وخودکشی درزون غرب به خصوص درهرات بالا بود اما درسال جاری آمار خودسوزی زنان دراین ولایت نیز کمتر بوده است.

دلایل خودسوزی و خودکشی زنان

خشونت های خانوادگی، تعصبات عنعنوی خانواده ها، ازدواج های اجباری و زیر سن، رفتار نادرست از سوی خانواده ها و فقر وتنگ دستی سبب شده تا زنان دست به خودسوزی وخودکشی بزنند.

سخنگوی کمیسیون حقوق بشر نیز تایید می کند که بیشتر مشکلات خانوادگی سبب خودسوزی زنان وخودکشی آنان شده است.

​آقای بیدار گفت "ارقام ما نشان می دهد که یک ثلث بیشتر این خشونت ها از سوی شوهر و همچنان از سوی سایر اعضای خانواده چون برادر، خسر، خوشو، پدر و ننو صورت گرفته است."

اما آقای بیدار تایید نمود که برخی از این قضایا کاملا پوشیده می ماند وخانواده های متضرر و افراد به نهادهای عدلی و قضایی و کمیسیون حقوق بشر مراجعه نمی کنند و بعضا هم از سوی جرگه ها رسیدگی می شود.

سونیا اسلمی، مسوول بخش رسیدگی عاجل به قضایای خشونت شبکه زنان افغانستان می گوید که درسال جاری قضایای قتل زنان نسبت به سال گذشته کاهش یافته است و از آغاز سال جاری تا حال ۵۸ مورد خشونت علیه زنان در بانک اطلاعاتی این شبکه ثبت شده است که ۱۶ مورد آن را قتل زنان تشکیل می دهد.

خانم اسلمی گفت "این قضایا در برگیرنده قضایای مرموز، ترور شخصیت ها و خودکشی و خودسوزی خانم ها را تشکیل می دهد که از این جمله شش مورد آن خودکشی وخودسوزی زنان بوده که دو مورد آن از ولایت جوزجان، دو مورد از کاپیسا و دو مورد از سرپل داشتیم."

خانم اسلمی می گوید که درماه گذشته ده مورد قتل، خودکشی و خودسوزی و تجاوزهای جنسی به زنان در این شبکه ثبت شده است.

در آخرین مورد، یک زن در ولایت فاریاب که شش ماه حمل داشت همراه با یک طفل سه ساله اش به دلیل فقر و تنگدستی خود را به دریا انداخت و جان داد.

تدابیر پیشگیرانه

خانم اسلمی گفت به دلیل اینکه درماه گذشته بیشتر خشونت ها در مقابل زنان صورت گرفت این شبکه نامه یی را به ریاست جمهوری روان کرده تا میکانیزمی برای جلوگیری از چنین خشونت ها به وجود آید.

سخنگوی کمیسیون حقوق بشر نیز تایید می نماید که بعضا قضایای خشونت دربرابر زنان درنهادهای عدلی و قضایی جدی گرفته نمی شود و مورد رسیدگی قرار نمی گیرد و این کمیسیون از حکومت فعلی خواهان رسیدگی جدی به قضایای زنان شده است.

در سال گذشته ۲۹ مورد خودسوزی زنان در کمیسیون مستقل حقوق بشر ثبت شده است.

به اساس آمار سازمان صندوق جمعیت ملل متحد در افغانستان، بیشتر زنان بین سنین ۱۶ الی ۱۹ سال در افغانستان دست به خودکشی می زنند که هشتاد درصد آنها متاهل می باشند.

XS
SM
MD
LG