لینک های دسترسی

Breaking News

مشرانو جرگه: سران حکومت به اختلافات شخصی شان پایان دهند


محمد اشرف غنی رئیس جمهور افغانستان امروز به صورت رسمی پارلمان جوانان را در تالار نشست‌های عمومی مشرانو جرگه افتتاح کرد.
محمد اشرف غنی رئیس جمهور افغانستان امروز به صورت رسمی پارلمان جوانان را در تالار نشست‌های عمومی مشرانو جرگه افتتاح کرد.

در حالی که اختلافات میان ارگ و سپیدار بالا گرفته است؛ امروز رئیس مشرانو جرگۀ افغانستان خطاب به رئیس جمهور گفت که به اختلافات شخصی تان خاتمه دهید و دستاوردهای ملت افغانستان را در نظر داشته باشید.

فضل‌الهادی مسلم‌یار رئیس مشرانو جرگۀ افغانستان، امروز هنگام افتتاح پارلمان جوانان خطاب به رئیس جمهور غنی گفت، کسانی که قدرت را در دست دارند و افرادی که زیر دست رئیس جمهور به حیث مأمورین نظام کار می‌کنند، به دستاوردهای ملت افغانستان توجه داشته باشند.

آقای مسلم‌یار تأکید کرد "اختلافات شخصی، هم‌چشمی‌ها و اختلافات درونی شان را نقطۀ پایان بگذارند، آن دستاوردهایی را که ملت افغانستان در ۴۰ سال منتظرش بودند، در سیزده سال اخیر انتظارش را داشتند، با خاک برابر نسازند".

نگرانی از تهدید دستاوردهای مردم در حالی از سوی رئیس مشرانو جرگۀ افغانستان بیان می‌گردد که رئیس اجرائیه افغانستان به روز پنجشنبه از اختلافات موجود میان ارگ و سپیدار پرده برداشت.

آقای عبدالله، رئیس جمهور غنی را بی‌حوصله خواند و به تَک‌َرَوی متهم کرد؛ اما رئیس جمهور به روز جمعه در مراسم تجلیل از روز جهانی جوانان در ارگ گفت افرادی او را به انحصارگرایی متهم می‌کنند که در امر مبارزه با فساد اداری "منافع شان با خطر مواجه می‌شود."

در مقابل محمد اشرف غنی رئیس جمهور که در مراسم افتتاح پارلمان جوانان افغانستان سخنرانی‌ می‌کرد، به شعر معروف پشتو اشاره کرد. او گفت "اگر تو بگویی که منم و من بگویم که منم؛ نه تو خواهی بود و نه من؛ ولی اگر تو بگویی که منم، من بگویم که تویی، هم من خواهم بود و هم تو خواهی بود".

از سوی دیگر در حالی که عبدالله عبدالله به روز پنجشنبه خطاب به رئیس جمهور گفته بود، کسی که حوصله بحث را ندارد؛ لیاقت ریاست را نیز ندارد؛ اما محمداشرف غنی هر چند امروز به سخنان رئیس اجرائیه اشاره نکرد؛ ولی به صورت تلویحی گفت، رئیس جمهور افغانستان روزی که به چوکی ریاست جمهوری می‌نشیند، باید از احساسات شخصی بیرون شود و حق احساسات شخصی را نیز ندارد.

او گفت "صبر، حوصله و تأمل از خصوصیات ریاست جمهوری است".

آقای غنی تأکید کرد که افغانستان جای دیکتاتوری و خودسری‌ها نیست؛ در حالی که رئیس اجرائیه در سخنرانی به شماری از جوانان گفته است، وزرا اجازۀ صحبت کردن را ندارند.

همچنان رئیس جمهور افغانستان تأکید کرد "ژبه هم کلا ده هم بلا". معادل این ضرب‌المثل پشتو در دری چنین است "زبان سرخ سر سبز می‌دهد برباد".

این اولین باری است که دو مقام حکومت افغانستان، پس از به میان آمدن حکومت وحدت ملی در مقابل همدیگر این گونه تند سخن می‌زنند.

قبلاً نیز هرچند روی انتخاب اعضای کابینه کشیدگی‌های میان محمداشرف غنی رئیس جمهور و عبدالله عبدالله رئیس اجرائیه افغانستان وجود داشت؛ اما این گونه به صراحت همدیگر را مخاطب قرار نداده بودند.

افتتاح پارلمان جوانان

محمد اشرف غنی رئیس جمهور افغانستان امروز به صورت رسمی پارلمان جوانان را در تالار نشست‌های عمومی مشرانو جرگه افتتاح کرد.

رئیس جمهور غنی در مراسم افتتاح پارلمان جوانان گفت، امروز نسل جوان افغانستان در حال آمادگی پیاده کردن رهبری آیندۀ افغانستان استند.

او گفت "افتتاح پارلمان جوانان نشان‌دهندۀ این است که نسل جوان افغانستان به قانون اساسی افغانستان باورمند است".

پارلمان جوانان به شکل نمادین به همکاری سازمان ملل متحد، وزارت اطلاعات و فرهنگ و جوانان نخبه سه سال پیش شکل گرفت. در دو دور قبلی جوانان توانا و نخبه تنها از ولایت کابل به این پارلمان راه یافته بودند.

اما این بار جوانان از سی‌وچهار ولایت افغانستان در این پارلمان حضور دارند و کار پارلمان را تمثیل می‌کنند.

XS
SM
MD
LG