لینک های دسترسی

Breaking News

سناتوران امریکایی میخواهند کمک به افغانستان مشروط شود


یک کمیتۀ سنای امریکا پیشنهاد کرده است تا کمک های آن ایالات متحده به افغانستان پس از سال ۲۰۱۴ مشروط به اصلاحات و بهبود وضعیت حقوق بشر در افغانستان باشد.

در گزارش کمیتۀ روابط خارجی همچنین آمده است تا ایالات متحده آن پروژه های زیربنایی را تمویل و تطبیق نکند که افغان ها توانایی نگهداری از آن را ندارند.

سناتور رابرت منندز، رئیس کمیته روابط خارجی ایالات متحده روز دوشنبه با نشر گزارشی گفت که حکومت جدید در افغانستان باید با فساد اداری مبارزه نموده و از "منابع مالیه دهندگان امریکایی مسئولانه" استفاده کند.

این سناتور دیموکرات همچنین افزود که کمک های امریکا به افغانستان باید مشروط به "افزایش حسابدهی" در مورد این کمک ها باشد.

در گزارش مجلس سنای ایالات متحده آمده است که به خاطر ایجاد شفافیت در چگونگی مصرف کمک های ایالات متحده به افغانستان، کانگرس امریکا حتی در نظر دارد تا بر روند تعینات و تقرری افراد در حکومت جدید افغانستان نظارت کند.

اقدام بجا یا مداخله؟

سید احمد نجیب محمود، استاد علوم سیاسی در دانشگاه کابل می گوید که کانگرس امریکا با این اقدام می خواهد به "ایجاد یک نظام شایسته سالار" در افغانستان تاکید کند.

به گفتۀ آقای محمود "این اقدام می تواند یک دلیل محکمی باشد که امریکا از یک دولت حسابده و شفاف در افغانستان حمایت خواهد کرد - دولتی که هم بتواند افغانستان را سر پا ایستاد کند و هم مردم امریکا از نحوه کمک ها و چگونگی مصرف آن راضی باشد."

آقای محمود افزود که نظارت از تشکیل حکومت جدید توسط کانگرس امریکا الزاماً "مداخله در امور داخلی" افغانستان نیست.

سناتوران امریکایی پیشنهاد نموده اند تا حکومت جدید افغانستان اصلاحات در بخش جمع آوری عایدات، حمایت از حقوق سیاسی و اقتصادی زنان و مبارزه با فساد اداری و اقتصاد نامشروع را در اولویت های کاری خود جا دهد.

در یک پیشنهاد دیگر مجلس سنای امریکا آمده است تا میزان کمک های آن کشور به افغانستان باید وابسته به احترام گذاشتن نیروهای امنیتی افغان به حقوق بشر باشد.

ایالات متحده یکی از بزرگترین تمویل کنندگان نیروهای امنیتی افغان بوده و قرار است در سال آینده میلادی بیش از چهار میلیارد دالر مصرف آن نیرو ها را بپردازد.

نحوه مصرف کمک ها و پایدار بودن پروژه های تمویل شده توسط امریکا در افغانستان از موضوعاتی است که همواره از سوی شماری از مقامات افغان و امریکایی مورد انتقاد قرار گرفته است.

تمرکز دهی کمک‌ها

آقای محمود استاد دانشگاه کابل می گوید از آن جای که "امنیت و فقر" مشکلات اصلی در افغانستان است، پس حکومت امریکا کمک های خود را باید بیشتر در همین دو بخش متمرکز سازد زیرا ایجاد "هماهنگی بیشتر" بین مقامات افغان و امریکایی می تواند از "حیف و میل" پول های کمک شده توسط امریکا بکاهد.

او افزود "در توزیع کمک ها، ضرورت ایجاد همگرایی مشترک میان دولت افغانستان و امریکا احساس می شود. آنچه به مصارف نیرو های امریکایی بر می گردد، مصرف آن بدوش امریکایی ها باشد. اما آن کمک های که برای افغانستان است باید توسط افراد شایسته و متخصص در سطح عالی بین دو کشور اولویت بندی گردد."

گزارش مجلس سنای امریکا در مورد "چگونگی حضور غیر نظامی و کمک های آن کشور در افغانستان پس از سال ۲۰۱۴" در حالی نشر شد که از روی کار آمدن حکومت جدید در افغانستان حدود یک ماه سپری می شود.

محمد اشرف غنی احمدزی، رئیس جمهور افغانستان تاکید نموده که با فساد اداری در کشورش مبارزه خواهد کرد و اصل شایسته سالاری را در معرفی کابینه جدید مراعت خواهد کرد.

با وجود تلاش های زیاد صدای امریکا، هیچ یک از سخنگویان حکومت افغانستان در مورد گزارش مجلس سنای ایالات متحده حاضر به ابراز نظر نشدند.

XS
SM
MD
LG