لینک های دسترسی

Breaking News

مسعود: مخالفین مسلح در سطوح دولتی نفوذ کرده اند


احمد ضیا مسعود گفت که نیاز است تا مجاهدین بر روی یک محور جمع گردد.
احمد ضیا مسعود گفت که نیاز است تا مجاهدین بر روی یک محور جمع گردد.

نمایندۀ ویژه رئیس جمهور افغانستان در امور حکومتداری خوب و اصلاحات اداری گفت که در ۱۴ سال گذشته شمار زیادی از قهرمانان جهاد و مقاومت از سوی تروریستان در هماهنگی با برخی حلقات داخلی به قتل رسیده اند.

احمد ضیا مسعود امروز در پنجمین سالروز کشته شدن مولانا عبدالرحمان سیدخیلی قوماندان پیشین امنیه کندز گفت که پس از قتل برخی سران جهادی، مجاهدین نتوانسته اند که بسیج شوند و ساختار منظمی داشته باشند.

آقای مسعود گفت که در حال حاضر برخی سران مجاهدین در داخل و برخی هم در خارج به شکل پراگنده زندگی می‌کنند، زیرا بیم دارند که این بار آنان هدف حملۀ تروریزم بین‌المللی قرار گیرند، چون در هر سطوحی از حکومت تروریزم بین‌المللی رخنه است.

احمد ضیا مسعود گفت "تروریست‌ها واقعاً توانسته اند در بین کشور ما در شهرها، ولسوالی‌ها، در ادارات دولتی نفوذ بکنند، زمینه قسمی برای تروریزم مساعد شد که حتی در بین نهادهای امنیتی، نهادهای ملکی در همۀ شبکه‌های اجتماعی اینها توانستند نفوذ بکنند."

نمایندۀ ویژه رئیس جمهور گفت که طالبان و مخالفین مسلح در ۱۴ سال گذشته توانسته اند که به شکل آزادانه در هر جایی رفت و آمد بکنند، شبکه‌هایی را در شهر کابل ایجاد کنند و فعالیت‌های گسترده سیاسی را در شهرهای بزرگ انجام دهند.

آقای مسعود گفت "فعلاً هم کسانی که در کابل استند، شبکه‌های طالبانی که تقریباً به شکل رسمی و نیمه رسمی فعالیت‌ می‌کنند، هر روز به مکاتب و مؤسسات حکومتی می‌روند، به محلات می‌روند و مردم را دعوت می‌کنند به طرف طالبان و حتی یک تعدادی جوانان را به پاکستان روان می‌کنند به خاطر فراگیری مسایل نظامی."

او با نگرانی گفت در چنین شرایطی که دشمن افغانستان با برنامه‌های منظم و استراتیژی سیاسی در کشور کار می‌کند؛ اما مجاهدین و مردم افغانستان در سردرگمی سیاسی به سر میبرند و هیچگونه انسجام، تشکل و انضباطی برای مبارزه جدی با تروریزم ندارند.

آقای مسعود خطاب به مجاهدین گفت به خاطر این که کشته نشوند و مسؤولیت‌های دینی، تاریخی و ملی خود را انجام دهند، باید با نفوذی که در جامعه دارند، مردم را برای مبارزه بر علیه تروریزم بین‌المللی منسجم کنند؛ یک پلان منظم و حرکت سیاسی را روی دست بگیرند.

از سوی دیگر عبدالله عبدالله رئیس اجرائیه حکومت افغانستان گفت که اکنون ناامنی و برخی مشکلات در افغانستان وجود دارد؛ ولی راه حل آن در اتحاد و همکاری مجاهدین است.

آقای عبدالله با اشاره به عملکرد مولانا عبدالرحمان سیدخیلی در کندز گفت که برخی حلقات ایستاده‌گی مجاهدین در برابر تروریزم را رنگ نسل‌کشی دادند و قوماندانان جهادی را به نسل‌کشی متهم کردند. او افزود که هر کسی که کارنامه‌های مجاهدین را به جز از قهرمانی رنگ دیگری می‌دهد، خائن ملی است.

مذاکرات صلح

از سوی دیگر نمایندۀ ویژه رئیس جمهور از حرکت حکومت در راستای گفتگوهای صلح انتقاد کرد و گفت که در همه ساختارهای صلح، مجاهدین افغانستان باید نقش داشته باشند.

آقای مسعود گفت "اگر واقعاً جامعه بین‌المللی به این تصمیم رسیده باشد که صلح در افغانستان باید شکل بگیرد و جامعه بین‌الملل توانسته باشد که پاکستان را قناعت بدهد که دیگر در کشور ما مداخله نکند و زمینه برای شکل‌گیری یک صلح سرتاسری به وجود بیاید، باید جامعه بین‌المللی و شورای صلح مجاهدین را به حیث یک طرف قضیه مدنظر بگیرند."

او تأکید کرد که مردم افغانستان، حکومت‌های تحمیلی و ایدیولوژیک نمی‌پذیرند و سران مجاهدین با مفکوره دادن به مردم باید در بهار آینده موقعیت خود را تثبیت کنند و مرحله جدید از مقاومت را برابر تروریزم بین‌المللی شکل دهند.

عبدالله عبدالله رئیس اجرائیه افغانستان نیز گفت که مخالفین مسلح به ندای صلح پاسخ رد دادند و حالا مردم افغانستان از ارزش‌های دفاع خواهند کرد.

او گفت "وقتی می‌گوییم دفاع صورت بگیرد، معنای آن نیست که ما از جنگ لذت می‌بریم، این جنگ در افغانستان تحمیل شده و دفاع ما مشروع و برحق است."

رئیس اجرائیه افغانستان گفت که استقلال، نظام اسلامی، وحدت اقوام و عدالت اجتماعی موضوعات بزرگ کشوری اند که همه این مسایل را می‌خواهند و هیچ تفاوت دیدگاهی وجود ندارد؛ ولی تأکید کرد که راه رسیدن به این اهداف اتحاد و همبستگی مردم است.

XS
SM
MD
LG