لینک های دسترسی

Breaking News

منابع امریکايی شبکه حقانی را مسؤول حملهء بلخ می دانند


آرشیف: در حمله بر قول اردوی ۲۰۹ شاهین بیش از ۱۰۰ نظامی افغان کشته و ده ها تن دیگر زخمی گردید
آرشیف: در حمله بر قول اردوی ۲۰۹ شاهین بیش از ۱۰۰ نظامی افغان کشته و ده ها تن دیگر زخمی گردید

یک مقام ارشد نظامی ایالات متحده گزارش به آژانس اسوشیتد پرس گفته است که بر اساس معلومات استخباراتی، شبکۀ حقانی در عقب حملۀ قول اردوی ۲۰۹ شاهین در ولایت بلخ است.

لحظاتی پس از حملۀ مرگبار در قول اردوی ۲۰۹ شاهین، گروه طالبان مسوولیت این حمله را بر عهده گرفت.

روزنامۀ نیویارک تایمز هم به نقل یک مقام ارشد نظامی ایالات متحده که نخواست نام اش ذکر گردد، نوشته است دلیلی که شبکۀ حقانی نخواست مسوولیت این حمله بر عهده بگیرد، این است که چنین کار فشار بر پاکستان را افزایش می دهد، کشوریکه این شبکه در آن پناهگاه های امن دارد.

این مقام امریکایی گفته است که حمله بر قول اردوی ۲۰۹ شاهین بی نهایت پیچیده و "محاسبه شده" بود و به گفتۀ وی بعید است که گروه طالبان قادر به این گونه حملۀ پیچیده باشد.

به گفتۀ این مقام امریکایی، طرح و عملی سازی این حمله بین چهار تا شش ماه را در بر گرفته است. وی همچنین علاوه کرد که مقامات نظامی ایالات متحده اعتقاد بر این دارند که ۱۰ مهاجم از داخل این پایگاه نظامی نیز کمک شده اند، زیرا آنان آگاه بودند که سربازان افغان حین ادای نماز سلاح شان را کنار می گذارند.

شبکۀ حقانی در فهرست سیاه وزارت خارجۀ امریکا قرار دارد و منحیث یک سازمان دهشت افگنی تلقی می گردد، از سال ها به این سو به گفتۀ مقامات غربی و افغان، در پاکستان پناهگاه های امن دارند، ادعایی که اسلام آباد آنرا همواره رد کرده و گفته است که آن کشور همه تندروان را یکسره هدف قرار می دهد.

شبکه حقانی و حمله در شمال

به صورت عموم، در سال های گذشته، شبکه حقانی در شرق افغانستان بیشر فعال بوده است. به همین دلیل، رونالد نیومن، سفیر پیشین ایالات متحده در کابل، نسبت به اظهارات مقامات نظامی امریکا مبنی بر اینکه حمله بر قول اردوی ۲۰۹ شاهین توسط شبکه حقانی صورت گرفته است، شک دارد.

آقای نیومن در مصاحبه با صدای امریکا گفت شاید آنچه را نیویارک تایمز گزارش داده، واقیعت باشد، اما "از لحاظ منطقی من چنین حس نمی کنم. زیرا واضح نکرده است که شبکه حقانی که هیچگاهی در شمال افغانستان فعالیت نکرده است، چگونه چنین حمله را انجام داده است."

اما مایکل کوگلمن، تحلیلگر جنوب شرق آسیا در مرکز پژوهشی ودرو ولسن مستقر در شهر واشنگتن دی سی، در مصاحبه با صدای امریکا گفت که هرگاه حملۀ پیچیده ای که به صورت درست همآهنگی شده باشد، باید دخالت شبکۀ حقانی را در نظر گرفت، زیرا این شبکه سابقۀ چنین حملات را در افغانستان دارد.

اما این تحلیلگر امریکا سازماندهی چنین حمله توسط طالبان را نیز رد نمی کند—به خصوص زمانیکه آن گروه از داخل پایگاه نظامی افغان، کمک به دست بیاورد.

آقای کوگلمن همچنین گفت که "با در نظر داشت روحیه پایین که امروز در بین نظامیان افغان موجود است" احتمال آن می رود که شماری از افراد "خاین" در بین قوای افغان از داخل به طالبان کمک کرده باشد.

آقای کوگلمن علاوه کرد که هرگاه دخالت شبکۀ حقانی در این حمله به اثبات برسد، روابط میان واشنگتن و اسلام آباد که از قبل پر تشنج است، به طور قابل ملاحظه ای، در سطح پایین قرار خواهد گرفت و روابط دو جانبه میان ایالات متحده و پاکستان به صورت جدی متاثر خواهد شد. اما آقای کوگلمن به صورت مشخص بیان نکرد که چگونه تاثیرات در روابط میان امریکا و پاکستان رو نما خواهد شد.

اما آقای نیومن در مورد نظر متفاوت دارد. به گفته وی اگر حمله از پاکستان سازماندهی شده باشد، ایالات متحده تصمیم خواهد گرفت که چه کاری انجام بدهد-- صرف نظر از اینکه حمله را گروه طالبان انجام داده و یا شبکه حقانی.

آقای نیومن گفت که شاید گروه طالبان و شبکه حقانی فکر کنند که هرگاه آن گروه مسوولیت حملات یکدیگر را بر عهده بگیرند، اقدام ایالات متحده متفاوت خواهد بود. اما در عمل چنین نیست. آقای نیومن افزود که چنین کار شاید در اداره باراک اوباما چنین تفکیک وجود می داشت، اما در اداره رییس جمهور ترمپ چنین تفکیک وجود نخواهد داشت.

اما، جاوید کوهستانی، تحلیلگر سیاسی و امنیتی افغان، در مصاحبه با صدای امریکا گفت که تاکتیک شبکه حقانی در حال حاضر این است تا مسوولیت حملات را بر عهده نگیرد، تا از این طریق از آوردن فشار بر پاکستان جلوگیری گردد. او گفت "حتی در این اواخر، حملاتی را که شبکۀ حقانی انجام می دهد، مسوولیت آنرا گروه دولت اسلامی یا داعش بر عهده می گیرد".

اما آقای کوهستانی به این باور است که حتی اگر به صورت دقیق اثبات گردد که این حمله توسط شبکۀ حقانی صورت گرفته است، پیش بینی واکنش ایالات متحده در برابر پاکستان دشوار است، زیرا به گفتۀ وی "در گذشته اقدام واشنگتن در برابر این شبکه در بیرون از مرز های افغانستان، نا چیز بوده است."

این تحلیلگر افغان همچنین گفت که اکثر مراکز سازماندهی شبکۀ حقانی در پشاور پاکستان است و ایالات متحده اقدام جدی در برابر این شبکه که با بسیاری از گروه های دهشت افگنی در منطقه تماس نزدیک دارد، بی نهایت ناچیز بوده است.

  • 16x9 Image

    خالد مفتون - واشنگتن

    خالد مفتون، به عنوان تهیه کننده گزارش های تحلیلی و گوینده خبر، کارش را از ابتدای سال ۲۰۱۴ در رادیو صدای امریکا در واشنگتن آغاز کرد. خالد پیشتر از این، حدود ۱۰ سال در رسانه های بین المللی مختلف به شمول خبرگزاری آلمان درکابل و رادیو آزادی در پراگ کار کرده بود. خالد مفتون سند لیسانس حقوق و علوم سیاسی را از دانشگاه کابل دریافت کرده و سند ماستری را در رشته مدیریت عامه از انستیتوت مطالعات بین المللی مونتری کالیفرینای امریکا کسب کرده است.

XS
SM
MD
LG