لینک های دسترسی

Breaking News

تلاش دختران جوان هراتی در راستای روند صلح


این دختران جوان می گویند که زنان قادر اند تا در روند صلح افغانستان نقش برازندۀ ایفا کنند.
این دختران جوان می گویند که زنان قادر اند تا در روند صلح افغانستان نقش برازندۀ ایفا کنند.

شماری از دختران جوان ولایت هرات می‌گویند در تلاشند تا از طریق آگاهی‌دهی در نقاط مختلف آن ولایت به مخالفین مسلح دولت تفهیم کنند که زنان و دختران نیز حق تحصیل و پیشرفت در یک فضای صلح‌ آمیز را دارند.

این دختران با راه‌ اندازی یک برنامه آگاهی‌دهی در ارتباط به صلح، خواهان پیوستن "گروه‌های مخالف" حکومت در روند صلح افغانستان شدند.

این آگاهی دهی توسط هفت دختر جوان که فارغان رشته‌های مختلف پوهنتون هرات اند، آغاز شده است. آنان تصمیم گرفته اند تا با برگزاری برنامه‌های آموزشی، سطح آگاهی زنان را در راستای نقش این قشر در آوردن صلح، بلند ببرند.

"صدای صلح" نام نخستین حرکت این دختران جوان است که در قالب یک همایش علمی در هرات برگزار می‌شود.

مریم همکار، یکی از این دختران فعال، می‌گوید که جنگ‌های چند دهه اخیر مانع رشد و پیشرفت دختران جوان در افغانستان شده و حالا او و شش دختر جوان دیگر تصمیم گرفته اند تا یکجا برای تامین صلح کار کنند.

مریم می‌گوید که بر اساس سروی و تحقیق که او و همکاران اش در ولایت هرات داشته اند، ۷۵ فیصد مردم آن گفته اند،صلح واقعی دست یافت که زنان نیز در این راستا سهم بگیرند.

به گفتۀ خانم مریم: "مشکل اصلی که در افغانستان داریم اینست که هنوز فرهنگ سازی نشده که من بعنوان یک زن یا خواهر من و مادر من میتواند یک کاری کند. ما نباید با یک دست خود تمام افغانستان را تکان دهیم. حداقل یک انگیزه ای در دل دولت مردان ایجاد کنیم و برای برادران مخالف بگویم که دیگر از جنگ خسته شده ایم."

خانم مریم به این باور است که اگر افراد در حد توان خود حرکت مثبتی را انجام دهد، به باور او در افغانستان تغییر وارد خواهد شد.

بنفشه کریمی، عضو دیگر این گروه، می‌گوید با آگاهی‌ دادن خانواده‌های هراتی تلاش می کند تا این موضوع را به مخالفین محلی دولت برسانند که جنگ زنده‌گی زنان و دختران آنان را نیز تباه می‌سازد.

این دختر جوان از گروه‌های "هراس‌افگن" می‌خواهد تا با پایان‌دادن به جنگ و پیوستن به زندهگی صلح‌ آمیز، جوانان افغان را در پیشرفت و ساخت آینده این کشور کمک کنند.

خانم کریمی گفت: "ما نمی گویم تفنگ را برمیداریم و با طالبان و مخالفین جنگ می کنیم. ما اگهی دهی می دهیم حتی به مخالفین دولت که بفهمند جنگ بس است و همانقدر که ما ضرر می کنیم، آنها هم ضرر می کنند. اگر پدری از ما شهید میشود، طالبان هم بچه دارند طفل انها هم یتیم میشود و خانم آنان هم بیوه میشود."

حمایت از فعالیت دختران جوان

یما امینی، رئیس دارالانشای کمیته صلح در هرات، نیز می‌گوید صلح واقعی زمانی در افغانستان میسر خواهد شد که نسل جوان این کشور در این زمینه گام بردارد و از یکجاشدن با هراس‌افگنان امتناع ورزند.

آقای امینی همچنین گفت که اکثر کسانی که در صفوف مخالفین می جنگند نیز جوانان استند و اگر انگیزۀ ایجاد گردد تا آنان در مقابل حکومت از جنگ دست بکشند، این اقدام تاثیر مثبت بر تامین امنیت در افغانستان خواهد داشت.

اما فعالان حقوق بشری در هرات می‌گویند زنان زمانی می توانند در این راستا نقش عمدۀ را را بازی کنند که حکومت افغانستان تعریفی مشخص از جنگ و دشمن داشته باشد.

عبدالقادر رحیمی رئیس کمیسیون مستقل حقوق بشر در هرات به رادیو آشنا صدای امریکا می‌گوید در مورد گفت که زنان می توانند در روند صلح، موثر واقع شوند.

آقای رحیمی گفت: "در افغانستان زنان هیچگاه جنگ نکردند- یعنی همیشه در پروسه صلح مفید بودند. آنان هیچگاهی سلاح به دست نگرفتند و جنگ نکرده اند، بنا بر این فعالیت زنان در روند صلح قابل قدر است.

اقدام دختران جوان هرات در حالی صورت گرفته است که تلاش های حکومت افغانستان برای پیشرفت مذاکرات صلح در جریان یک ماه اخیر شدت یافته و شورای عالی صلح از نهایی‌شدن موافقتنامه با حزب اسلامی خبر داده است.

اما در عین حال، پس از حملۀ مرگبار سه هفته قبل در شهر کابل که در نتیجۀ آن بیش از ۶۰ کشته شد، روند صلح با طالبان به گونۀ در حاشیه قرار گرفته است.

XS
SM
MD
LG