لینک های دسترسی

Breaking News

صدر اعظم پیشین اسرائیل درگذشت


پریز در پست های مهم حکومت اسرائیل از جمله صدارت، ریاست جمهوری، وزارت دفاع و وزارت خارجه کار کرد
پریز در پست های مهم حکومت اسرائیل از جمله صدارت، ریاست جمهوری، وزارت دفاع و وزارت خارجه کار کرد

شیمون پریز صدر اعظم پیشین اسرائیل که برابر به طول عمر کشور اسرائیل سرگرم خدمات عامه بود، امروز چهارشنبه به عمر ۹۳ سالگی درگذشت. او دو هفته پیش دچار سکتۀ مغزی شده بود.

آقای پریز در طول دورۀ خدمت اش تقریباً در هر پست مهم سیاسی اسرائیل به شمول صدارت (دو بار)، ریاست جمهوری، وزارت دفاع و وزارت خارجه کار کرد. او به صفت سابقه‌دار ترین عضو پارلمان در تاریخ اسرائیل، مدت ۴۸ سال عضو پارلمان آن کشور بود.

باراک اوباما رئیس جمهور ایالات متحدۀ امریکا گفت که هیچ کسی به اندازۀ پریز برای اتحاد میان امریکا و اسرائیل کار نکرده است. او افزود که پریز کسی بود که مردم را مجبور ساخت تا بیش از هرکس دیگر از خود توقع داشته باشند.

بل کلنتن رئیس جمهور پیشین ایالات متحدۀ امریکا نیز گفت که با مرگ پریز، شرق میانه یک پشتیبان مشتاق صلح و مفاهمه را از دست داد.

پریز در سال ۱۹۲۳ در بیلاروس تولد یافت و در ۱۱ سالگی به اسرائیل رفت. نخستین گام او در دنیای سیاست در سن ۲۳ سالگی بود، درست زمانیکه او به سفر عضو کنگرۀ صهیونیست در سویس معرفی شد. این کنگره که در سال ۱۸۹۷ ایجاد شده بود، یهودیان را ترغیب می کرد تا به فلسطین مهاجرت کنند.

پریز در سال ۱۹۵۲ زمانیکه فقط ۲۹ سال عمر داشت، وزیر دفاع اسرائیل شد. انکشاف صنایع دفاعی و فضایی اسرائیل، تامین منابع برای خریداری اسلحۀ عصری که مایۀ بقای کشور نوپای اسرائیل شد، همه ثمرۀ تلاش‌های پریز بود. گفته می شود که پریز برای برنامۀ تسلیحات هسته‌ای اسرائیل نیز تلاش کرده است، هرچند اسرائیل تا کنون داشتن آن را تایید نکرده است.

با انکه پریز به نیرومند ساختن هرچه بیشتر اسرائیل مصمم بود، در پشت صحنه سرگرم تلاش‌های صلح با مصر بود. او برای کاهش تنش میان لبنان و اردن نیز تلاش کرد.

پس از کشته شدن اسحاق رابین در سال ۱۹۹۵، شیمون پریز برای دومین بار صدر اعظم اسرائیل شد. او از سال ۲۰۰۷ تا ۲۰۱۴ رئیس جمهور اسرائیل بود. ریاست جمهوری اسرائیل یک پست عمدتاً تشریفاتی است.

پریز همچنان مرکز صلح پریز را بنیان گذاشت، این مرکز پروژه های مشترک اقتصادی، آموزشی و فرهنگی را با فلسطین، مصر و اردن انکشاف می‌دهد.

XS
SM
MD
LG