لینک های دسترسی

Breaking News

کرزی: امریکا خواستار نه پایگاه نظامی در افغانستان است


رئیس جمهور کرزی می گوید که ناتو خواستار حضور دراز مدت در افغانستان است.
رئیس جمهور کرزی می گوید که ناتو خواستار حضور دراز مدت در افغانستان است.
حامد کرزی، رئیس جمهور افغانستان می گوید که ایالات متحده امریکا خواستار تاسیس نه پایگاه نظامی امریکایی در داخل خاک افغانستان است. به گفتۀ آقای کرزی قرار است این پایگاه ها در چهار چوب موافقتنامۀ امنیتی دو جانبه میان افغانستان و ایالات متحده امریکا تاسیس شود.

آقای کرزی برای نخستین بار محلات پایگاه های آیندۀ امریکایی را در افغانستان مشخص ساخته گفت که ایالات متحده امریکا این نه پایگاه را در کابل، بگرام، جلال آباد، مزار شریف، گردیز، قندهار، هلمند، ولسوالی شیندند و شهر هرات تاسیس خواهد کرد.

اما به گفتۀ رئیس جمهور افغانستان، موافقتنامۀ امنیتی دو جانبه زمانی با امریکا امضا خواهد شد که ایالات متحده شرایط و منافع افغانستان را پذیرفته و آن را در نظر داشته باشد.

حامد کرزی گفت که منفعت افغان ها در این است که امنیت در کشور شان تامین گردد و نیرو های امنیتی افغان تجهیز، تقویت و تربیه شوند. او همچنان افزود که اقتصاد افغانستان تقویت شود و یک دولت قوی و مقتدر در آن کشور رویکار آید.

تاسیس پایگاه های نظامی امریکا در افغانستان موضوع یک قرارداد دیگر است که قرار است در آینده نزدیک میان دو کشور به امضا برسد و چگونگی حضور نیروهای امریکایی را در افغانستان مشخص سازد.

روابط با پاکستان

حامد کرزی همچنان کشیدگی ها در روابط افغانستان و پاکستان را تایید کرد و گفت که روابط میان دو کشور حساس شده می رود. او افزود که افغانستان تلاش فراوان برای اصلاح این روابط کرده است تا ارتباط دور از خشونت و دسیسه از طریق مفاهمه ایجاد گردد.

رئیس جمهور افغانستان همچنان با اشاره به انتخابات ریاست جمهوری سال ۲۰۱۴ گفت که اگر پس از وی رئیس جمهور بهتری در افغانستان قدرت را در دست نگیرد، به این معنا است که وی در مدت ده سال گذشته، هم به خود و هم به افغانستان جفا کرده است و بخش بزرگی از کارش را انجام نداده است.

آقای کرزی که در مراسمی به مناسبت هشتادمین سالگرد تاسیس پوهنتون کابل سخن می زد همچنان گفت که کشور های عضو ناتو خواهان حضور دراز مدت پس از سال ۲۰۱۴ در افغانستان استند و مذاکرات در مورد چگونگی حضور این کشور ها نیز ادامه دارد.
XS
SM
MD
LG