لینک های دسترسی

Breaking News

ساپکو: عدم نظارت، دلیل ضیاع کمکها به افغانستان است


جان ساپکو، مفتش ویژه ایالات متحده برای بازسازی افغانستان
جان ساپکو، مفتش ویژه ایالات متحده برای بازسازی افغانستان

مفتش ویژۀ ایالات متحده برای بازسازی افغانستان یا سیگار فهرست خطراتی را نشر کرد که تلاش های بازسازی در افغانستان با آن مواجه است. سیگار خواستار توجه جدی به ساحاتی شده است که به گونۀ ویژه از ناحیۀ ضیاع، تقلب و سوء استفاده از کمک ها آسیب پذیر اند.

سیگار در بخش های عمدۀ این گزارش، ادارات تطبیق کنندۀ برنامه های ایالات متحده را به ناکامی در محو یا تخفیف خطرات در عملیات شان مقصر دانسته است.

سیگار گفته است که ستراتیژی ایالات متحده در افغانستان یک جو سیاسی مستعد به فساد را تقویت کرده است. در گزارش آمده است که مساعدت های ایالات متحده برای بازسازی افغانستان بدون ستراتیژی فراگیر مبارزه با فساد فراهم شده است.

گزارش سیگار حاکی از این است که بخش زیاد مساعدت ۱۰۴ میلیارد دالری ایالات متحده برای تمویل پروژه های بازسازی در افغانستان با خطر ناپایداری و ضیاع روبروست، زیرا بر اساس این گزارش افغان ها بدون حمایت دومدار کشور های کمک کننده نمی توانند این سرمایه گذاری ها را پایدار نگهدارند.

ناتوانی حکومت افغانستان

جان ساپکو، مفتش ویژۀ ایالات متحده برای بازسازی افغانستان هنگام نشر این گزارش در نهاد کارنیگی در واشنگتن گفت که بر اساس طرح کنونی و برنامه های آینده، نیرو های امنیتی افغان از نظر مالی ثبات و پایداری ندارند.

یافته های این گزارش همچنان نشان می دهد که حکومت افغانستان ممکن در حفظ تاسیسات نیرو های امنیتی افغان ظرفیت کافی نداشته باشد، به ویژه در حالیکه انتظار می رود پس از سال ۲۰۱۴ در سطح حمایت ایالات متحده و ائتلاف به رهبری امریکا به سربازان افغان، کاهش رونما شود.

مفتش ویژۀ ایالات متحده برای بازسازی افغانستان در یک تفتیش دیگر نگرانی نشان داده است که با وصف مصرف ۲۰۰ میلیون دالر برای برنامۀ سواد آموزی به نیرو های افغان، ظاهراً هیچ کسی در مورد میزان کلی سواد در صفوف نیرو های امنیتی افغان چیزی نمی داند.

در بخش دیگر این گزارش در مورد قرارداد ۲۳۶ میلیون دالری مشارکت برنامه های صحی تفتیش شده است. گزارش حاکی است که ادارۀ ایالات متحده برای انکشاف بین المللی یا USAID، میلیون ها دالر مساعدت مستقیم را با تضمین های اندک از سوی وزارت صحت عامۀ افغانستان که کمک ها در ساحات مورد نظر مصرف خواهد شد، در اختیار دولت افغانستان قرار داده است.

تازه ترین گزارش ادارۀ مبارزه با مخدرات و جرایم سازمان ملل متحد افغانستان را در صدر بزرگترین کشور های تولید کنندۀ تریاک در جهان نشان می دهد.

افزایش کشت خشخاش

گزارش سیگار حاکی است که با وصف سرمایه گذاری حدود ۷.۸ میلیارد دالری امریکا به تلاش های مبارزه با مخدرات در افغانستان، دهقانان افغان هنوز هم بیشتر از پیش خشخاش می کارند. سیگار با استناد بر تازه ترین اسناد ستراتیژی حکومت ایالات متحده می گوید که مبارزه با مخدرات در افغانستان از اولویت های ایالات متحده نیست.

انتقاد دیگر سیگار از مدیریت قرارداد ها و نظارت از آن است. در گزارش سیگار آمده است که هیچ کسی ارزش دقیق قرارداد ها را در افغانستان نمی داند. این اداره همچنان گفته است که حکومت فدرال امریکا از سال ۲۰۰۲تا کنون هیچ گونه پایگاه مرکزی اطلاعاتی در این مورد ندارد.

فقدان طرح های تطبیقی و عملیاتی مورد دیگری است که سیگار آن را برجسته ساخته است. گزارش گفته است که چنین وضعیتی سبب شده است تا ادارات و پروژه ها در تلاش ها برای به حد اکثر رسانیدن تاثیرات کمک ها، ناکام شوند.

مفتش ویژۀ ایالات متحده برای بازسازی افغانستان گفت که به دست فراموشی سپردن افغانستان بزرگترین اشتباه دردناک ایالات متحده خواهد بود. او افزود که مساعدت های آیندۀ امریکا به افغانستان باید از سوی کمک کنندگان خارجی واقعبینانه نظارت شود.

او همچنان تاکید کرد که افغان ها باید بدانند که کمک های خارجی به کشور شان چک سفید نیست و باید مصرف آن مسوولانه صورت گیرد و از آن حساب داده شود.

  • 16x9 Image

    نجیب‌الله احمدیار

    نجیب‌الله احمدیار کار با رسانه‌ها را در سال ۲۰۰۱ میلادی آغاز کرد و از سال ۲۰۰۹ به اینسو در صدای امریکا به صفت ویراستار، نویسنده و مجری برنامه‌های رادیویی، تلویزیونی و دیجیتلی کار می‌کند. 

XS
SM
MD
LG