لینک های دسترسی

Breaking News

تلاش افغانستان برای فعال ساختن جاده ابریشم جدید


جادۀ ابریشم از کوهستانات صعب العبور بدخشان می گذرد.
جادۀ ابریشم از کوهستانات صعب العبور بدخشان می گذرد.

در آستانه سفر رئیس اجرائیۀ عبدالله عبدالله به چین، وزارت خارجه افغانستان به همکاری سفارت چین در کابل کنفرانس یک روزه را زیر نام "یک جاده و یک کمربند" امروز دایر کرد.

وزارت خارجه افغانستان هدف برگزاری این کنفرانس را بررسی راه ها و چگونگی استفاده از پروژه بزرگ "راه ابریشم جدید" چین خواند.

در این کنفرانس اکثر متخصصان و کارشناسان که دیدگاه های شان را ارایه کردند اکثریت تاکید کردند که چین باید از افغانستان به عنوان کوتاه ترین مسیر بسوی آسیای میانه و کشورهای عربی استفاده بکند و نیز از همین راه افغانستان بسوی جنوب حرکت بکند.

وحیدالله ویسی، رییس همکاریهای اقتصادی وزارت خارجه افغانستان این کنفرانس را ادامه بحث ها بین افغانستان و کشور چین خواند که از سال ۲۰۱۳ تا حال میان دو کشور راجع به چگونگی استفاده از طرح های کلان اقتصادی چین جریان داشت.

آقای ویسی می گوید که افغانستان هم در این خصوص طرح و ستراتیژی خود را بنام "راه ابریشم از مسیر افغانستان" ارایه کرده است که مورد پسند مقامات چینی نیز قرار گرفته است.

اکثر سخنرانان این کنفرانس با ارایه دلایل شان تاکید داشتند که چین باید از افغانستان به عنوان کوتاه ترین مسیر به سوی آسیای میانه، بسوی غرب، بسوی ایران و کشورهای عربی استفاده بکند و حتی تلاش کند از طریق افغانستان بسوی جنوب برود.

حکمت کرزی، معین سیاسی وزارت امورخارجه افغانستان برای این که چرا ‌"یک جاده و یک کمربند" از طریق افغانستان بگذرد بیشتر از پنج دلیل ارایه کرد.

آقای کرزی گفت اگر افغانستان کماکان محاط به خشکه بماند به این معنی است که آسیای میانه را فراموش می کنید. دوم اگر افغانستان منزوی بماند باردوش جوامع کشورهای منطقه خواهد بود.

اصل مفکوره راه ابریشم جدید، یک پروژه کلان چین است که هدف اصلی وصل چین به کشورهای منطقه آسیای میانه، اروپا و افریقا از تمام طرق ممکن است: یعنی زمینی، هوایی، بحری و همچنان انتقال انرژی که می خواهد چین را با جهان وصل کند و جهان را با چین.

سلطان احمد بهین، سفیر سابق افغانستان در چین راجع به این پروژه کلان چین که چینی ها آن را پروژه کلان قرن توصیف می کنند توضیحات بیشترداده گفت "این پروژه درحقیقت یک پلت‌فورم است که تنها وصل نیست، بلکه زیرساخت های مربوط به این برنامه است که وصل چین هم شامل است. کشورهای مختلف از جمله افغانستان می خواهند با استفاده از فند که ۴۰ میلیارد دالر امریکایی است استفاده ببرد برای زیرساخت های خود تا به این پروژه وصل شود."

قرار است عبدالله عبدالله، رییس اجراییه افغانستان در آینده نزدیک به چین سفر کند تا تفاهمنامه همکاری افغانستان و چین برای اعمار مشترک راه ابریشم جدید را امضا کند و اسناد حقوقی همکاری دو کشور درین خصوص هم نهایی شده اند.

  • 16x9 Image

    عبدالحی ورشان - کابل

    عبدالحی ورشان از 1993 میلادی به حیث گزارشگر رادیو صدای امریکا بخش افغانستان کار می کند. ورشان از سال 2002 به حیث گزارشگر رادیو صدای امریکا در کابل کار می کند. از کارهای برجسته گزارشگری ورشان تهیه گزارش از نشست های مهم سیاسی و نظامی و نشست های بین المللی مربوط به قضیه افغانستان درکابل است. عبدالحی ورشان فارغ التحصیل ادبیات وعلوم بشری از پوهنتون کابل است.
XS
SM
MD
LG