لینک های دسترسی

Breaking News

زعفران هرات با نشان افغانستان به جهان عرضه می‌شود


زعفران کاران هرات سال گذشته ۴۵۰۰ کیلوگرام زعفران تولید داشتند
زعفران کاران هرات سال گذشته ۴۵۰۰ کیلوگرام زعفران تولید داشتند

شش شرکت تولید کنندۀ زعفران در هرات به همکاری وزارت زراعت افغانستان جواز سازمان معیاری سازی جهانی یا "ISO" را به دست آوردند و اکنون می‌توانند این محصول گرانبها را به گونۀ قانونی، معیاری و با نام و نشان افغانستان به جهان صادر کنند.

همه ساله زعفران کاران هرات مقدار زیادی زعفران برداشت می‌کنند که به‌گفته اداره زراعت این ولایت میزان اندکی از این گیاه به صورت قانونی به خارج از افغانستان صادرات می‌شود.

please wait

No media source currently available

0:00 0:04:15 0:00

محراب الدین احمدی سرپرست اداره زراعت هرات می‌گوید که سال گذشته زعفران کاران هرات ۴۵۰۰ کیلوگرام زعفران تولید کردند که قسمتی زیادی از آن به صورت قاچاق به ایران، پاکستان ، هند و حتی امارات متحده عرب انتقال شد که به گفتۀ وی سپس با نام آن کشورها پروسس و به بازارهای جهانی توزیع شد.

آقای احمدی می‌گوید که به دنبال این موضوع وزارت زراعت افغانستان بر آن شده تا با توزیع نشان ISO به شش شرکت تولید کنندۀ این گیاه از جمع ۲۶ شرکت، که از نگاه کمی و کیفی زعفران خوبی را تولید می‌کنند، به این مشکل راه حلی بیابد تا بعد ازاین زعفران تولیدی هرات با نام و نشان افغانستان به بازارهای جهانی صادر شود.

داشتن جواز ISO زمینه را برای سرمایه گذاری در سکتور تولید زعفران در افغانستان فراهم می‌کند
داشتن جواز ISO زمینه را برای سرمایه گذاری در سکتور تولید زعفران در افغانستان فراهم می‌کند

سرپرست اداره زراعت هرات همچنان میگوید این روند می‌تواند کمک بزرگی در معرفی تولیدات زراعتی افغانستان در بازارهای جهانی به شمار رود و زمینه سرمایه گذاری های بزرگ در سکتور زراعت کشور را فراهم نماید.

این موضوع باعث شده تا شماری دیگر از شرکت های تولیدی در شهرک صنعتی هرات نیز، به گرفتن جواز سازمان معیاری سازی جهانی فکر کنند.

حمیدالله خادم رئیس اتحادیه صنعت گران هرات می‌گوید که جواز "ISO" نه تنها می‌تواند به کیفیت محصولات تولیدی در این کشور بیافزاید بلکه زمینه رقابت سالم تولیدات داخلی با اجناس وارداتی مشابه به کشور را فراهم نماید.

اکنون هشت شرکت در افغانستان جواز سازمان معیاری سازی جهانی یا ISO را در دست دارند
اکنون هشت شرکت در افغانستان جواز سازمان معیاری سازی جهانی یا ISO را در دست دارند

کارشناسان مسایل اقتصادی نیز بر این باورند که وجود نشان استندرد بر اقلام صادراتی افغانستان در کنار معرفی این محصول به جهانیان می‌تواند به اقتصاد زارعین در این کشور کمک کند.

طارق عزیز اقتصاد دان گفت: "هر اقدامی که منجر به این شود که محصولات افغانستان را استندرد بسازد و در سطح جهانی آنها را به معرفی بگیرد و اطمینان مصرف کننده‌گان جهانی را با خود داشته باشد می‌تواند به نفع اقتصاد و تجارت افغانستان باشد و این نشان ایزو همچنان می‌تواند اطمینان مصرف کننده‌گان را در سطح بین المللی نسبت به زعفران افغانستان بلند ببرد و عرضه در بازارهای جهانی بیشتر می‌شود که این میتواند به اقتصاد ما کمک کند."

هم اکنون هشت شرکت تولید کننده زعفران در هرات جواز سازمان معیاری سازی جهانی را در اختیار دارند که دو شرکت به صورت انفرادی موفق به کسب این جواز شدند.

XS
SM
MD
LG