لینک های دسترسی

Breaking News

برنامۀ متغیر خواب، سلامت بدن را آسیب می رساند


پژوهش جدید حاکی است که برنامۀ خواب باید در هفت روز هفته یکسان باشد.
پژوهش جدید حاکی است که برنامۀ خواب باید در هفت روز هفته یکسان باشد.

اگر شما هم در طول هفته صبح زود بیدار می شوید تا به موقع سر کار بروید، شاید نتیجۀ تحقیقی که دانشگاه پیتزبرگ ایالات متحدۀ امریکا انجام داده است، برایتان جالب و حاوی خبر بدی باشد: باید آخر هفته ها و روزهای تعطیل هم سحرخیز باشید.

یافته های پژوهش دانشگاه پیتزبرگ نشان می دهد که تغییرات در الگوی خواب در طی هفته می تواند خطر ابتلای فرد به نارسایی های قلبی، بیماری شکر و امراض دیگر را افزایش دهد.

بر اساس این تحقیق، برنامۀ متغیر خواب که خلاف الگوی طبیعی خواب انسان است و از سوی برنامه های کاری و مسوولیت های دیگر اجتماعی بر فرد تحمیل می شود، تاثیرات مخربی بر سلامتی افراد می گذارد.

پژوهشگران می گویند که از بین ۴۴۷ نفری که در این تحقیق شرکت کردند، ۸۵ درصد روزهای تعطیل دیرتر از معمول به رختخواب می رفتند و صبح ها دیرتر هم بیدار می شدند.

یافته های این پژوهش نشان داد که آنانی که اختلاف ساعات خواب و بیداری شان در روز تعطیل و روزهای کاری بیشتر بود، از مشکلات جدی تری چون کولسترول بلند، چاقی، چربی دور شکم و کمر رنج می بردند.

دانشمندان همچنین می گویند که الگوی متغیر خواب، نارسایی های قلبی، اختلال در سوخت و ساز بدن و دیابت را نیز به دنبال دارد. به باور آنان افراد باید گزینه های بیشتری در مورد نحوه اداره زندگی و کار خود داشته باشند.

در آینده، جوامع شاید مجبور شوند تاثیر سبک زندگی مدرن و وظایف اجتماعی بر خواب و سلامت مردم را بررسی کنند و سیاست هایی را برای بهبود نتیجه وضع کنند.

XS
SM
MD
LG