لینک های دسترسی

Breaking News

"لعل و انار" افغانستان جایزۀ آزمون فیسبوک را گرفت


این رقابت در دو روز برگزار شد که در آن سه گروه در مبارزه علیه افراطیت و آزمون های جهانی دیجیتل فیسبوک به مقام نخست دست یافتند
این رقابت در دو روز برگزار شد که در آن سه گروه در مبارزه علیه افراطیت و آزمون های جهانی دیجیتل فیسبوک به مقام نخست دست یافتند

نهاد "لعل و انار" با ارایۀ کارکردهایشان از طریق یک نوار ویدیویی توضیح دادند که از طریق رسانه های اجتماعی با راه اندازی برنامه های مختلف اجتماعی و آگاهی دهی، "تفاوت خشونت و افراطیت را با اسلام" به مخاطبین خود بیان می دارند.

این نهاد مستقر در تکزاس ایالات متحده، مجموعۀ از جوانان ساکن در ولایات مختلف افغانستان مانند کندهار، مزارشریف، لغمان کابل و غزنی را شامل می شود.

در این ابتکار از برنامه های توضیحی گرفته تا کمپاین های اهدای خون، بحث در مورد اساسات مذهب و تفاوت آن با افراطیت، بلند بردن سطح دانش جوانان، امامان مساجد و سطوح مختلف جامعۀ افغانی تلاش صورت گرفته تا"به مردم بفهمانند که آنچه توسط گروه های افراطی انجام می شود، با اسلام ربطی ندارد."

رویداد های دهشت افگنانه در فرانسه، بلجیم و اخیراً هم در ایالت فلوریدای ایالات متحده، به نحوی جوامع مختلف بشری را با "اسلام هراسی" مواجه ساخته است.

مونیکا بکرت رئیس پالیسی جهانی فیسبوک و فوزیه زمانی بیات به نمایندگی از نهاد "لعل و انار"
مونیکا بکرت رئیس پالیسی جهانی فیسبوک و فوزیه زمانی بیات به نمایندگی از نهاد "لعل و انار"

گروهی از محصلین پوهنتون یوتریخت هالند پس از کار با اجتماعات مختلف در آن کشور، به این نتیجه رسیده اند که اسلام هراسی "جوانان و مسلمانان را از جامعه منزوی کرده است."

آنان می گویند که گروه های مانند داعش می خواهند جهان را "سیاه و سفید" نشان داده و بااستفاده از زور "خواست های خود را به مردم بقبولانند."

این گروه از جوانان هالندی به این باور اند که از طریق "بلندبردن آگاهی مردم، روش جامع و با شریک ساختن سرگذشت افراد قربانی شدۀ افراطیت" می توان از راه های مثبت جوانان را تشویق کرد و پدیدۀ "اسلام هراسی" را زدود.

عدم آگاهی مردم از اسلام

اریالوس از پوهنتون مادرید عمده ترین دلیل "اسلام هراسی" را در جامعۀ غرب، عدم آگاهی مردم از اصل اسلام و مسلمانان می خواند.

خانم اریالوس می گوید"اجتماعات غربی به ویژه اسپانیا، تماس اندکی با مسلمانان و جوامع عرب دارند. اساساً فقدان معلومات، فقدان آگاهی و فقدان روابط میان مردم در بارۀ سایر ادیان و فرهنگ ها وجود دارد و اگر یکبار ارتباط به میان آمد، دیگر اسلام هراسی وجود نمی داشته باشد."

این جوان اسپانیایی، رسانه ها را به باد انتقاد گرفته می گوید "ادغام اسلام، دهشت افگنی و افراطیت کار نادرستی است."

اریالوس تنها راه جلوگیری از اسلام هراسی را مکالمه و ارتباط مستقیم با افراد اقشار و ادیان مختلف دانسته می گوید "حرف بزن و سوال کن قبل از آنکه به یک قضاوت دست یابی."

کاولونگ جیام از پوهنتون تکنالوژی روجستر نیویارک که شامل برنامۀ تحت نام "وقت آن رسیده تا افراطیت خشونتبار را از راه برداریم" است، می گویدبرای حل این معضل باید از سکوه رسانه های اجتماعی حد اعظم استفاده را برد.

پوهنتون یوترخت هالند که در کنار "لعل و انار" به مقام نخست دست یافت.
پوهنتون یوترخت هالند که در کنار "لعل و انار" به مقام نخست دست یافت.

کاولونگ که برنامۀ ابتکاری آنان در مبارزه با افراطیت خشونت بار، در روز نخست این رقابت مقام نخست را کسب کرد می گوید"برای حل این مشکل بااستفاده از رسانه های اجتماعی، افرادی را که در بارۀ افراطیت معلومات ندارند آگاه ساخته و معنی حقیقی افراطگرایی را برای آنان باید بیان کرد."

اولیفیا هاک یکتن دیگر از محصلین پوهنتون روجستر نیویارک ابراز خرسندی می کند که گروه های مختلف در نقاط متفاوت جهان بااستفاده از راه های گوناگون، "بایک مشکل مبارزه می کنند."

در این رقابت که از پنجاه پوهنتون و نهاد اجتماعی ۹۰ کشور جهان شرکت کرده بودند تنها هفت گروه در رقابت دو روزه انتخاب شده بود.

در این برنامه که از جانب وزارت خارجۀ ایالات متحده، وزارت امنیت داخلی امریکا، فیسبوک و چندین نهاد دیگر مستقر در امریکا راه اندازی شده بود، محصلین پوهنتون یوتریخت هالند روز سه شنبه در کنار نهاد "لعل و انار" أفغانستان جایگاه نخست را کسب کردند، حالانکه پوهنتون برگس بلجیم جایگاه دوم و پوهنتون ری جوان کارلوس مادرید به مقام سوم این رقابت رسید.

برای برندۀ این رقابت مبلغ ۵۰۰۰ هزار دالر جایزه تعیین شده بود حالانکه جایگاه دوم ۳۰۰۰ و گروه سوم هم ۱۰۰۰ دالر امریکایی به دست آورد.

اهداف نهاد لعل و انار

عبدالجلیل غفوری مسوول نهاد "لعل و انار" می گوید که آن نهاد با هماهنگ ساختن محصلین پوهنتون ها از ولایات مختلف افغانستان، برنامه های تحقیقاتی و کمپاین های مختلفی را در سه ماه گذشته به راه انداخت.

آقای غفوری به صدای امریکا گفت که نهاد "لعل و انار" توسط افغان ها و برای افغان ها تاسیس شده که تا حال برنامه های مختلف علمی، تحصیلی، آموزشی و سایر فعالیت های بشردوستانه را برای مردم افغانستان دنبال کرده است. (www.laaluanar.org)

هدف راه اندازی اين برنامه در افغانستان

جلوگیری از پیوستن جوانان افغان به گروه های افراطی و دهشت افگن، نخستین هدف این برنامه در افغانستان عنوان شده است که در کنار آن، افزایش آگاهی و بسیج افکار اقشار مختلف جامعه علیه افراط گرایی و بنیاد گرایی را نیز شامل می شود.

آقای غفوری گفت که پخش و نشر پیام های حقیقی اسلام در باره صلح و زندگی مسالمت آمیز، انگیزه دهی و ذیدخل کردن جوانان برای ابتکارات خلاقانۀ شان در مبارزه با افراط گرایی و دهشت افگنی و به اشتراک گذاری تجارب و دانش جهت مبارزه با افراط گرایی با نهاد های مختلف اجتماعی به شمول مساجد، تکیه خانه ها، مکاتب، پوهنتون ها، مجتمعات مردمی، نهاد های جامعه مدنی، مراکز تحقیقاتی و رسانه های جمعی نیز شامل اهداف این برنامه بود.

XS
SM
MD
LG