لینک های دسترسی

Breaking News

دستگیری سه قاچاقبر بین المللی در افغانستان


این نخستین بار است که وزارت داخله نام قاچاقبران را افشا می کند.
این نخستین بار است که وزارت داخله نام قاچاقبران را افشا می کند.

معینیت مبارزه با مواد مخدر از بازداشت سه از قاچاقبر بزرگ بین المللی مواد مخدر خبرمی دهد که یک تن از قاچاقبران از ده سال به اینسو تحت تعقیب بود و دیگری تمویل کننده دهشت افگنی در افغانستان بوده است .

باز محمد احمدی، معین مبارزه با مواد مخدر وزارت امورداخله طی نشست خبری در کابل اینبار برخلاف گذشته نام قاچاقبران بین المللی را افشار کرده آنان را حاجی جمعه خان از ولایت ننگرهار، حاجی میرولی خان ( مسول مالی شبکه مافیایی مواد مخدر از ولایت هلمند و حاجی غلام سخی از ولایت فراه، معرفی کرد.

به گفتۀ معینیت مبارزه با مواد مخدر وزارت داخله، این قاچاقبران ده ها تُن مواد مخدر را به خارج از افغانستان انتقال داده اند.

آقای احمدی می گوید "اکثرا تمرکز ما روی قاچاقبران کلان و باندهای بزرگ مواد مخدر در سطح کشور است که بیشتر در ساحات و مناطق ناامن و بی ثبات افغانستان فعالیت دارند."

معین مبارزه با مواد مخدر وزارت داخله افزود که در جریان عملیات دستگیری حاجی جمعه خان، قاچاقبر بین المللی و تمویل کننده دهشت افگنی در ولسوالی شیرزاد ولایت ننگرهار "به تعداد شش باب کارخانۀ تولید و پروسیس مواد مخدر را تخریب کرده و بیش از ۳۰ جنگجوی جمعه خان" را کشته اند.

آقای احمدی گفت که از شروع سال جاری خورشیدی تا کنون ۷۴۹ عملیات در نقاط مختلف افغانستان انجام شده و به تعداد ۹۱۷قاچاقبر بزرگ و متوسط به شمول ۲۸ زن و ۷ کارمند خدمات عامه یعنیمنسوبین پولیس و اردوی ملی بازداشت شده اند.

در یک ونیم دهه پسین، بیشترین توجه مسوولانمبارزه با مواد مخدر در افغانستان به تخریب مزارع و گرفتاری چند فروشنده کوچک مواد مخدر متمرکز بود و هیچگاه گردانندگان و مهره های اصلی این شبکه بازداشت نگردیده بودند.

کارشناسان ابراز امیدواری می کنند که احتمال دارد اکنون به قاچاقبران بزرگ و حتی بین المللی هم توجه صورت می گیرد که بیانگر "تغییر پالیسی مبارزه با مواد مخدر است."

وقتی این پدیده جدید بازداشت قاچاقبران بزرگ و بین المللی را با آقای دین محمد مبارز راشدی، وزیر پیشین مبارزه با مواد مخدر در میان گذاشتم، گفت " وزارت مبارزه با مواد مخدر در آن زماننیزمسوولیت داشت قاچاقبران بزرگ را دستگیر کند، اما با دو مشکل عمدۀ عدم همکاری ستراتیژیک کشورهای همسایه و منطقه و موجودیت مناطق ناامن وخارج از کنترول حکومت در داخل افغانستان رو به رو بود.

آقای راشدی ، معتقد است که این دستگیری های قاچاقبران بزرگ که یک موفقیت محسوب می شود ناشی از پآلیسی و ستراتیژی است که در دوران مسوولیت اش در وزارت مبارزه با مواد محدر طرح و پی ریزی شده بود و اکنون مورد اجرأ قرار می گیرد .

به باورآقای راشدی، هنوز هم مسوولان وزارت مبارزه با موارد مخدر از ضرر و آسیب ناشی از کشت، تولید و تجارت مواد مخدر به صورت دقیق پی نبرده اند"هرگاه به عمق فاجعه توجه کنند می شود نتایج بهتر ازین را نیز مشاهده کرد."

  • 16x9 Image

    عبدالحی ورشان - کابل

    عبدالحی ورشان از 1993 میلادی به حیث گزارشگر رادیو صدای امریکا بخش افغانستان کار می کند. ورشان از سال 2002 به حیث گزارشگر رادیو صدای امریکا در کابل کار می کند. از کارهای برجسته گزارشگری ورشان تهیه گزارش از نشست های مهم سیاسی و نظامی و نشست های بین المللی مربوط به قضیه افغانستان درکابل است. عبدالحی ورشان فارغ التحصیل ادبیات وعلوم بشری از پوهنتون کابل است.
XS
SM
MD
LG