لینک های دسترسی

Breaking News

سنودن: تلاش هایم پیروز شده است


قراردادی پیشین ادارۀ امنیت ملی ایالات متحده گفته است که پس از افشاگری اسرار استخباراتی امریکا که منجر به بازنگری برنامۀ شنود آن کشور شد، ماموریت وی پیروزمندانه تکمیل شده است.

اما مقام های امریکایی با ایستادگی بر موقف پیشین شان، سنودن را همچنین به ارتکاب جرم بر ضد امنیت ملی امریکا متهم می کنند.

ادوارد سنودن در گفتگو با روزنامۀ واشنگتن پست گفته است که قناعت اش فراهم شده است، زیرا به گفتۀ وی پس از این افشاگری خبرنگاران قادر شدند تا جزئیات برنامۀ شنود حکومت امریکا را حکایت کنند.

یک هیأت توظیف شده از سوی رئیس جمهور باراک اوباما هفتۀ گذشته ۴۶ تغییر را در عملیات ادارۀ امنیت ملی امریکا پیشنهاد کرد.

رئیس جمهور اوباما در آخرین نشست خبری سال ۲۰۱۳ به گونۀ غیر مستقیم اشاره کرد که ممکن چگونگی جمع آوری معلومات ارتباطات امریکایی ها را تغییر دهد.

آقای اوباما این بیانات را در پرتو انتقادات شدید گروه های آزادی های مدنی و اظهارات یک قاضی محکمۀ فدرال ایالات متحده بیان داشت.

قاضی محکمه هفتۀ گذشته فیصله کرد که برنامۀ گردآوری اطلاعات ادارۀ امنیت ملی امریکا ممکن غیرقانونی باشد.

خدمت به امریکا؟

سنودن به واشنگتن پست گفته است که در تلاش بهبود ادارۀ امنیت ملی امریکا است و هنوز هم برای آن اداره کار می کند، اما به گفتۀ وی ادارۀ امنیت ملی امریکا این خدمتگذاری را درک نمی کند.

سنودن گفته است که نمی خواست جامعه را متحول سازد، بلکه هدفش این بود که به جامعه شانس این تصمیم گیری را بدهد که آیا خود را متحول سازد یا خیر.

کیرک ویبی، تحلیلگر بازنشستۀ ادارۀ امنیت ملی امریکا با سنودن موافقه کرده می گوید "فکر می کنم که از رهگذر روشنایی افگندن بر فعالیت هایی که روش حکومتداری و زندگی ما را تهدید می کند، او درصف سایر شخصت های مشهور در تاریخ ما قرار می گیرد.

تاثیرات افشاگری سنودن نه تنها در محاکم، کانگرس و حکومت ایالات متحده، بلکه در مراکز اکثر کشور های متحد امریکا که نسبت به برنامۀ شنود این کشور خشمگین بودند، به خوبی مشهود است.

میشل وان کلیف، متخصص ضد استخبارات می گوید "مسوولیت بررسی آسیب های ناشی از افشاگری اطلاعات امنیت ملی و قضایای جاسوسی را داشتم، نمی توانم در خصوص بررسی آسیب های وارده از سوی سنودن، از کجا شروع کنم."

تأثیر افشأگری ها

این متخصص امور استخبارات می گوید "این آسیب ها نه تنها قابلیت های استخباراتی ما را متاثر ساخت، بلکه به دوستان و متحدین ما در سراسر جهان زیان وارد کرد."


وزارت عدلیۀ ایالات متحده امریکا در ماه جون سال روان سنودن را به جاسوسی و سرقت ملکیت حکومت متهم کرد. اما سنودن می گوید که هرگز نسبت به ایالات متحده و اداره یی که در آن کار می کرد بی وفا نبوده است.

اکنون برازیل و اعضای اتحادیۀ اروپایی در صدد یافتن روشهای جدید به منظور حفاظت بهتر اطلاعات شان استند. به همین سان شرکت های فناوری چون گوگل، مایکروسافت و یاهو نیز در تلاش اند تا با کردبرد روشهایی مانع گردآوری اطلاعات از سوی حکومت شوند.

خبرنگار روزنامۀ واشنگتن پست گفته است که در جریان اقامت دوروزه در مسکو و گفتگو با سنودن، معلومات تازه یی را از این افشاگر امریکایی به دست آورده است.

کایتلین هیدن یکی از سخنگویان کاخ سفید در پیوند با گزارش واشنگتن پست تنها گفته است که سنودن با ارتکاب جرم در ایالات متحده متهم است و باید هرچه زودتر به امریکا برگردانده شود، جاییکه به گفتۀ وی این قراردادی پیشین ادارۀ امنیت ملی با روند منصفانۀ عدلی روبرو خواهد شد.
XS
SM
MD
LG