لینک های دسترسی

Breaking News

احتمال افشأی اسراسر بیشتر امریکا توسط ادوارد سنودن


یک خبرنگار نزدیک به افشأگر برنامۀ تجسسی ایالات متحده می گوید که ادوارد سنودن جزیات سری چگونگی فعالیت ادارۀ استخبارات امریکا را نزد خود دارد.

به گفتۀ گلن گرینوالد، خبرنگار گاردین که این افشأگری را نخست به نشر رساند، جزیات چگونگی فعالیت ادارۀ ملی استخبارات امریکا (ان، اس، ای) را افشأ ساخته و امکان تقلید آنرا توسط سایر ادارات خارجی بیشتر می سازد.

این خبرنگار روزنامۀ برتانوی گاردین می گوید که دلیل نگهداشت اسناد توسط سنودن "برای اینکه او ثابت کند که آنچه می گوید درست است، سنودن اسنادی را گرفته است که بسیار حساس است."

گرینولد به اسوسیتد پرس گفت که مصاحبه اش با سنودن چهارساعت طول کشید و هنوز هم با این کارمند فراری استخبارات ایالات متحده در تماس است.

تازه ترین مصاحبۀ سنودن پس از فرار از مسکو و پناه گرفتن در میدان هوایی مسکو، جمعۀ گذشته نشر شد. سنودن در این مصاحبه گفته است که "از افشأی برنامه های سری تجسسی استخبارات امریکا پیشیمانی ندارد."

سنودن در مصاحبۀ تازۀ خود گفت اگر روسیه به او پناهندگی موقت دهد، افشأی باقی اسرار برنامه تجسسی NSA را متوقف خواهد کرد. او سعی دارد در یک کشور امریکای لاتین، پناهندگی دایمی اخذ کند.

اسراسر بیشتر از برنامه های تجسسی

توقع می رود که نویسندۀ گاردین چندین مقالۀ دیگر مربوط به برنامه های در روز های آینده به نشر بسپارد که تا هنوز علنی نشده است. مقاله های او به اساس مواد و مصاحبۀ است که با آقای سنودن انجام داده است.

این خبرنگار روزنامه گاردین میگوید عمداً نخواسته است با سنودن در مورد اینکه در کجا تقاضای پناهندگی را خواهد کرد، صحبت کند، زیرا نمی خواهد جنجال های حقوقی را برای خود خلق کند.

سنودن تا به حال از کشور های ونزویلا، نیکارگوا و بولیوا، دعوت پناهندگی را دریافت داتشه است اما چون پاسپورت امریکایی اش از جانب حکومت ایالات متحده فسخ شده، توان رفتن به خارج را ندارد.

گرینوالد از قول سنودن می گوید که برنامه کاری NSA را تا به حال فاش نکرده است. این خبرنگار روزنامه گاردین ابراز عقیده می کند که که با وجود حساس بودن اطلاعات، افشای این اسناد به ضرر امریکایی ها و یا امنیت ملی آن تمام نخواهد شد.

حکومت ایالات متحده سنودن را به افشأی معلومات سری و امنیتی متهم کرده و از تمام کشور های که امکان می رفت او را پناهندگی دهند، خواستار استرادش شده است.

روسیه در ابتدا اظهار بی طرفی کرده بود، اما هفتۀ گذشته هنگامی هدف انتقاد شدید کاخ سفید قرار گرفت که به نمایندگان گروه های حقوق بشری فرصت داد تا با این فراری امریکا در میدان مسکو دیدن کنند.
XS
SM
MD
LG