لینک های دسترسی

Breaking News

پژوهش: اعتیاد به شبکه‌های اجتماعی سبب افسردگی میشود


پژوهشگران می گویند که داکتران روان درمانی باید در مورد چگونگی کاربرد شبکه های اجتماعی توسط بیماران شان بدانند.
پژوهشگران می گویند که داکتران روان درمانی باید در مورد چگونگی کاربرد شبکه های اجتماعی توسط بیماران شان بدانند.

پژوهش‌ها، استفاده از رسانه های اجتماعی را با افسرده‌گی ربط داده است، اما یک تحقیق جدید حاکی است که اعتیاد به شبکه های اجتماعی ممکن شرح دهندۀ این ارتباط باشد.

اریل شنسا یکی از پژوهشگران تحقیق تازه گفته است که داکترانی که بیماران مبتلا به تکالیف روانی را درمان می کنند، برایشان بسیار ارزشمند است تا بدانند که آیا بیمار شان به استفاده از شبکه های اجتماعی معتاد است یا خیر.

خانم شنسا به خبرگزاری رویترز گفته است که او و گروه کاری وی ۱۷۶۳ نفر بین سن ۱۹ تا ۳۲ را انتخاب کرده و از آنان در مورد کاربرد شبکه‌های اجتماعی، داشتن نشانه ها و اعراض افسرده‌گی و سلوک مرتبط با اعتیاد پرسیده اند.

کاربرد شبکه های اجتماعی در این پژوهش بر اساس شمار دفعات رجوع به صفحات اجتماعی و مدت استفاده از آنها، سنجش شده بود. یازده شبکۀ مشهور به شمول فیسبوک، تویتر، گوگل پلس، یوتیوب و انستاگرام در این پژوهش شامل بود.

برای ارزیابی اعتیاد به شبکه‌های اجتماعی، پژوهشگران در پی یافتن سلوک وابسته به اعتیاد چون تغییرات خُلقی، کنار رفتن و برگشت مجدد در نزد افراد شامل در این پژوهش بر آمدند.

پژوهشگران هفتۀ گذشته در نشست سالانۀ "انجمن طب سلوکی" در واشنگتن دی سی گزارش دادند که نصف شرکت کننده‌گان این پژوهش روزانه کم از کم یک ساعت را صرف استفادۀ غیرکاری از شبکه های اجتماعی کرده و کم از کم هفتۀ ۳۰ بار به شبکه های انترنتی اجتماعی سرزده اند.

بادرنظرداشت معیارهای گسترده و فشردۀ اعتیاد که دانشمندان آن را تعیین کرده بودند، بین ۱۴ تا ۴۴ درصد اشتراک کننده‌گان درجاتی از مشکل اعتیاد به شبکه های اجتماعی را داشتند.

طوریکه انتظار می رفت، کسانیکه بیشتر از شبکه های اجتماعی انترنتی کار می گرفتند درجات شدیدتر اعتیاد داشتند. ظاهراً ارتباط بین اعتیاد به شبکه های اجتماعی و افسردگی موجود بود.

لنزی هاوارد متخصص روان درمانی می گوید که روش استفاده از شبکه های اجتماعی نسبت به مدت استفاده از این شبکه‌ها، بیشتر در ایجاد ناهنجاری های خلقی نقش دارد.

داکتر هاوارد می گوید که داکتران باید به بیماران شان در مورد ارتباط نحوه و محدودۀ استفاده از شبکه های اجتماعی با افسرده‌گی و سایر ناهنجاری های روانی معلومات بدهند.

XS
SM
MD
LG