لینک های دسترسی

Breaking News

خطرات عقلی – عصبی ناشی از آلودگی های صوتی


شهر هرات
شهر هرات

تداوم آلوده گی های صوتی در ولایت هرات؛ خطرهای جدی عقلی و عصبی را به دنبال خواهد داشت.

داکتران با هشدار این مطلب می گویند که بی توجهی به این موضوع باعث خواهد شد " نسل آینده؛ افرادی ستیزه جو و مملو از خشونت را به همراه داشته باشد."

خبرنگار رادیوآشنا گزارش می دهد که این روزها آلوده گی صوتی در گوشه و کنار شهر هرات به یک معضل جدی برای مردم تبدیل شده و آرامش را از آنان گرفته است. این آلوده گی صوتی بیشتر از جانب دست فروشان در شهر هرات ایجاد می شود.

در نخستین ساعات صبح در یک جاده شهر هرات، جوانی ۱۷ساله که بلندگو در دست دارد با تبلیغات ظروف چینی اش، سعی می ورزد آن را به مردم بفروشد. صدایی که شاید برای خیلی از افراد خصوصا اطفال آزار دهنده باشد.

باشنده گان هرات می گویند این آلوده گی های صوتی باعث شده در بیشتر اوقات روز آرامش آنان را سلب کند و نتوانند به درستی کارهای روزمرۀ خود را انجام دهند.

هشدار داکتران طب

داکتران در هرات نیز میگویند آلوده گی صوتی میتواند باعث بروز بیماریهای عصبی و مشکلات روانی در بین افراد شود.

داکتر بهرام مطهری تاکید می ورزد که تداوم این روند خطرناک بوده و می تواند بر اطفالی که آینده سازان افغانستان هستند تاثیرات سوء گذاشته و آنان را به سوی خشونت سوق دهد.

ولی محمد حدید یک تن از فرهنگیان هرات نیز از مسوولان اداره های محیط زیست و شاروالی می خواهد "با تنظیم خدمات صوتی در هرات به مسوولیت خود در قبال نهادینه ساختن فرهنگ شهر نشینی عمل کرده و مانع افزایش آلوده گی های صوتی شوند."

حامد الهام یک تن از مسوولان ریاست محیط زیست هرات اما می گوید که در تلاشند "با همکاری اداره های شاروالی و ترافیک در برقراری نظم در سطح این شهر سرعت بخشیده و آلوده گی های صوتی را کاهش دهند."

آگاهان بر این باورند که بلند بردن سطح آگهی مردم در راستای مبارزه با آلوده گی های محیط زیست؛ تنها راه پایان دادن به این معضلات اجتماعی است.

XS
SM
MD
LG