لینک های دسترسی

Breaking News

سپنتا: امریکا از حاکمیت ملی افغانستان تخطی کرده


مشاور پیشین امنیت ملی افغانستان خواهان بازنگری پالیسی امریکا در افغانستان است
مشاور پیشین امنیت ملی افغانستان خواهان بازنگری پالیسی امریکا در افغانستان است

مشاور پیشین امنیت ملی افغانستان می گوید که تسلیم دهی فرماندۀ طالبان پاکستانی به اسلام آباد "غیرقانونی" می باشد.

تسلیم دهی خودسرانۀ فرمانده طالبان پاکستانی به اسلام آباد بازتاب دهندۀ بی تفاوتی امریکا در مقابل حکومت افغانستان در حالی می باشد که کابل تلاش دارد روابط اش را با واشنگتن بهبود بخشد.

این مطلب را رنگین دادفر سپنتا، مشاور پیشین امنیت ملی افغانستان، در مصاحبۀ ویژه با صدای امریکا بیان داشته، این عمل قوای امریکایی را "غیرقانونی" خواند. او افزود که لطیف الله محسود در میدان نبرد توقیف نشده، و بدون اطلاع دهی و موافقت حکومت افغانستان به اسلام آباد تسلیم داده شده است.

لینک دانلود

لطیف الله محسود در راه کابل بود و می خواست برای استخبارات افغانستان معلومات جمع آوری کند که توسط نیروهای امریکایی توقیف گردید، سپس به اسلام آباد تسلیم داده شد.

این مقام پیشین حکومت افغانستان افزود که ایالات متحده تا هنوز نمی خواهد با منابع اصلی دهشت افگنی مبارزه کند و باوجود امضأی اسناد همکاری های استراتیژیک با افغانستان تعهد کامل به عملی شدن آن ندارد.

حکومت جدید و پاکستان

مشاور پیشین امنیت ملی افغانستان تلاش های حکومت وحدت ملی برای بهبود روابط با پاکستان را "سیاست تضرع" خواند و دیدار رئیس جمهور محمد اشرف غنی را با جنرال های پاکستانی در جریان سفرش به اسلام آباد "نقض" پروتوکل های دپلوماتیک عنوان کرد.

آقای سپنتا در ارتباط به تغییر موقف پاکستان برای همکاری در روند صلح می گوید "هیچگونه تغییری را... در رویکرد پاکستان در برابر افغانستان" نمی بیند.

افغانستان در چند هفتۀ گذشته شاهد افزایش بی پیشنۀ حملات دهشت افگنی و تلفات غیر نظامی ها در شهر های بزرگ بوده است - به شمول بیش از ۱۰ حملۀ انتحاری در شهر کابل.

آقای سپنتا می گوید اسلام آباد "به دست نشاندهندگان و عوامل خود که ترورست های طالب باشند" دستور داده تا حملات متواتر را در خاک افغانستان انجام دهند. به گفتۀ او این "نشانۀ آوردن صلح به افغانستان نه بلکه به زانو آوردن" این کشور توسط پاکستان است تا از این طریق کنترول سیاست خارجی افغانستان را به دست آورده باشد.

روند صلح در افغانستان

مشاور پیشین امنیت ملی افغانستان می گوید که سیاست تضرع هیچگاهی افغانستان را قادر نخواهد ساخت تا به صلح دست یابد.

آقای سپنتا افزود که کابل باید با جامعۀ جهانی یکجا پاکستان را وادار سازد که اسلام آباد نمی تواند با کاربرد دهشت افگنی بر افغانستان تسلط حاصل کند. و برای وضع فشار بر پاکستان جهان باید کمک های مالی و نظامی را کاهش دهد - تقاضای که شماری افغان های مقیم لندن، تورانتو و واشنگتن از پالیسی سازان غربی کردند.

این مقام حکومت پیشین موقف حامد کرزی، رئیس جمهور پیشین را تکرار کرده می گوید که طالبان خودمختاری عمل ندارند و برای پوره کردن اهداف پاکستان به حیث ابزار از آنان کار گرفته می شود.

XS
SM
MD
LG