لینک های دسترسی

Breaking News

نیروهای ویژه امریکایی از وردک بیرون شوند، ارگ


حکومت افغانستان نیروهای ویژه را به بدرفتاری با غیرنظامیان متهم می کند
حکومت افغانستان نیروهای ویژه را به بدرفتاری با غیرنظامیان متهم می کند
در یک تصمیم بی سابقه، شورای امنیت افغانستان از نیروهای ویژه امریکایی خواسته است تا در دو هفته از ولایت میدان وردک بیرون شوند.

حکومت افغانستان از نیروهای آیساف خواسته است تا فعالیت های نیروهای ویژه امریکایی در ولایت وردک را، فوراً متوقف سازد.

ایمل فیضی، سخنگوی ریاست جمهوری افغانستان، شام یکشنبه گفت که به وزارت دفاع هم دستور داده شده است تا در مدت دو هفته نیروهای ویژه امریکایی (سپیشل فورسز) را از ولایت وردک، بیرون کنند.

در یک خبرنامه ریاست جمهوری افغانستان آمده است که "تمامی قوتهای مسلح دولت جمهوری اسلامی افغانستان وظیفه دارند تا جهت حفظ جان و مال مردم میدان وردک به طور عاجل جلو فعالیت تمامی گروپهای را که بنام سپیشل فورسز به خانه های مردم رفته باعث آزار، اذیت و قتل مردم بیگناه می شوند، بگیرند و آنانرا به پنجه قانون بسپارند."

ریاست جمهوری افغانستان همچنان از باشنده گان ولایت وردک خواسته است تا در صورت مواجه شدن با نیروهای ویژه امریکایی، با مقامات امنیتی در تماس شوند.

اتهامات بدرفتاری

ظاهراً درخواست بیرون شدن نیروهای ویژه امریکایی از ولایت وردک، در واکنش به اتهامات بدرفتاری این نیروها و ملیشه های محلی وابسته به آنها با غیرنظامیان افغان به میان آمده است.

سخنگوی رئیس جمهور افغانستان از دریافت جسد شکنجه شده یی یک جوانی خبر داد که به گفته او، توسط نیروهای ویژه بازداشت شده بود. آقای فیضی مشخص نساخت که این حادثه چی زمانی اتفاق افتاد و دقیقاْ کدام گروه (افغانها یا خارجی ها) مسؤل کشتن این فرد بوده است.

در یک مورد دیگر، نیروهای ویژه به بازداشت نه تن متهم کردیده اند که گفته می شود از سرنوشت آنها خبری نیست.

مشخص نیست که آیا حکومت افغانستان اتهامات سؤرفتار و کشته شدن غیرنظامیان را با نیروهای ویژه امریکایی در میان گذاشته است یا نه اما خبرنامه ریاست جمهوری نگاشته است که مقامات امریکایی این ادعاها را، رد می کنند.

شمار دقیق و محلات فعالیت های نیروهای ویژه امریکا که بیشتر بیرون از ساختار فرماندهی ناتو در افغانستان فعالیت می کنند، واضح نیست.

روزنامه یو اس ای تو دی سال گذشته گزارش داد که شمار نیروهای ویژه امریکایی در افغانستان به ده هزار تن می رسد که با انجام دادن بیش از ۲۸۰۰ ماموریت، ۲۹۴۱ شورشی را کشته اند.
XS
SM
MD
LG