لینک های دسترسی

Breaking News

ریاست اجرائیه کرزی را به "توطئه چینی" علیه نظام متهم کرد


حامد کرزی همواره در محافل ملی و اجتماعی حضور میآبد.
حامد کرزی همواره در محافل ملی و اجتماعی حضور میآبد.

در حالیکه اختلافات میان رهبران حکومت وحدت ملی در مقایسه با دو سال گذشته، به گونۀ بی سابقه شدت یافته است، یک مقام ریاست اجرائیه، حامد کرزی، رئیس جمهوری پیشین افغانستان، را به تخریب حکومت کنونی متهم می کند.

مجیب الرحمان رحیمی، سخنگوی رئیس اجرائیه افغانستان، می گوید که رئیس جمهور پیشین همواره در "صدد تضعیف حکومت وحدت ملی بوده است."

آقای رحیمی به صدای امریکا گفت: "آقای کرزی از آغاز شکل گیری حکومت وحدت ملی، هیچگاهی برای تقویت حکومت کار نکرده، بلکه همیش به صورت منظم و سیستماتیک در تضعیف حکومت، در توطئه چینی و در تمام جریان های که برای خلق مشکل بر ضد حکومت کار کرده اند، دست داشته است—همانطوریکه "در سازمان دهی تقلب دست داشت".

آقای رحیمی همچنین ادعا کرد که بر اساس گزارش ها و تحلیل ها، مظاهرات و راهپیمایی های که در مقاطع مختلف در شهر کابل راه اندازی شده است، از حمایت آقای کرزی برخوردار بوده است.

اما سخنگوی ریاست اجراییه تاکید می کند که چنین تلاش ها نمی تواند "پایه های حکومت وحدت ملی" را تضعیف کند.

آقای رحیمی گفت: "با توجه به پیشینۀ آقای کرزی، با توجه با عملکرد ها و خطا های بسیار فاحش که در گذشته مرتکب شده—جایگاه که در روز های آغازین تحولات داشت، از دست داده و به هیچ صورت، به عنوان یک تهدید برای حکومت وحدت ملی و سیاست های حکومت نبوده و نیست".

آًقای کرزی مخالف امضای توافقدو جانبۀ امنیتی میان افغانستان و ایالات متحده بود و طالبان را همواره برادران نا راضی خطاب می کرد.

پس از ایجاد حکومت جدید در افغانستان، حامد کرزی مثل دورۀ ریاست جمهوری اش مصروف ملاقات های پی هم با مقامات حکومت قبلی اش به شمول والیان، وزرا، مشاورین، متنفذین سیاسی و قومی و افراد پر قدرت از سراسر افغانستان بوده است.

آقای کرزی همواره در این مورد به رسانه گفته است که از میزبانی کسانیکه به دیدنش میایند، لذت می برد.

رسانه های غربی نیز در مورد فعالیت های آقای کرزی خاموشی اختیار نکرده اند.

روز نامۀ نیویارک تایمز در مقالۀ که در اواخر ماه می امسال به چاپ رسید، نوشته است که رئیس جمهور پیشین افغانستان در صدد "ساقط کردن" حکومت کنونی آن کشور است.

این روزنامه استدلال کرده که میعاد حکومت آقای غنی در ماه سپتمبر خاتمه میابد و آقای کرزی تلاش می کند از طریق برگزاری لویه جرگه در آن کشور، حکومت جدید ایجاد گردد.

اما رئیس جمهور پیشین افغانستان، به تازه گی در مصاحبۀ با رادیو آزادی گفته است که وی از رهبران حکومت وحدت ملی، حمایت می کند و هیچگاهی در صدد تضعیف حکومت کنونی افغانستان نیست و در عین حال از آن حمایت می کند.

آقای کرزی گفت: " نخیر، نخیر، نخیر...ابداً نی، ابداً نی. به تمام معنا به تائید حکومت استیم و می خواهیم که آنان کار خود را به درستی به پیش ببرند و در چوکات قانون اساسی به پیش ببرند. بر اساس مشروعیت قانونی، سیاسی و مردمی به پیش ببرند. پیشتیبان شان استم—البته آرزو دارم وعده های که کرده اند، به آن عمل کنند و زود تر عمل کنند تا کشور ما با مشکلات مواجه نشود."

برگزاری لویه جرگه

بر گزاری لویه جرگه قانون اساسی و بحث در مورد ایجاد پست صدارت یکی از موارد توافق رهبران حکومت فعلی است که باید دو سال پس از ایجاد حکومت وحدت ملی بر گزار گردد، اما به باور شماری از تحلیلگران، برگزاری لویه جرگه به دلایل لوژستیکی در معیاد و زمان پیش بینی شده، برگزار نخواهد شد.

اما آقای کرزی که در گذشته از نظام ریاستی متمرکز همواره حمایت می کرد، حالا خواهان برگزاری لویه جرگه تعدیل قانون اساسی است، زیرا به باور وی این خواست طیف بزرگی از مردم افغانستان است.

آقای کرزی در مورد گفت: "امیدواری ما این است که حکومت فعلی، به تمام وعده های که داده، عمل کند—خصوصاً برگزاری لویه جرگه یکی از وعده های مهمی حکومت فعلی افغانستان بوده تا مردم افغانستان بین خود جمع شوند و در مورد آیندۀ خود، قانون اساسی خود و مشروعیت حکومت فیصلۀ خود را بکند."

نظریات متفاوت در مورد قصد آًقای کرزی

مثل آقای کرزی، شماری از مقامات پیشین حکومت افغانستان، نیز ادعا می کنند که رئیس جمهور پیشین افغانستان در صدد تخریب حکومت کنونی آن کشور نیست.

مبارز راشدی، وزیر مبارزه با مواد مخدر دوران ریاست جمهوری آقای کرزی، به این باور است که حکومت وحدت ملی به دلایل مختلف هر گونه دید و باز دید و تحرک آقای کرزی و یا سایر گروه های سیاسی را به مثابۀ حرکت ضد حکومت و برای تضعیف نظام تلقی می کند.

آقای راشدی گفت: " گمانه زنی های که در مورد فعالیت های آقای کرزی و یا غیر کرزی می شود، بیشتر ماهیت اصلی اش از وضیعت حکومت سر چشمه می گیرد."

آًقای راشدی می گوید که او همیشه مخالف تشکل حکومت وحدت ملی بوده زیرا از یک سو مخالف قانون اساسی است و از سوی دیگر مشکل آفرین.

اما عبدالقیوم سجادی، عضو ولسی جرگۀ افغانستان، به این باور است که با در نظر داشت فرهنگ سیاسی سنتی حاکم، قدرت سیاسی همواره فرد محور بوده و منافع فردی نسبت به منافع عموم ترجیح داده می شود و فعالیت های آقای کرزی مستثنا از این امر نیست. به گفتۀ آقای سجادی، فعالیت های رئیس جمهور پیشین این کشور دو هدف را تعقیب می کند.

آقای سجادی گفت: " برای آقای کرزی و اطرافیانش از دو جهت حایز اهمیت بوده است. یکی اینکه، با برجسته شدن نواقص حکومت وحدت ملی، از دید افکار عامه، نواقص و کمبودی های حکومت آقای کرزی به فراموشی سپرده می شد و دوم اینکه، مجموعۀ که از حلقۀ قدرت سیاسی بیرون قرار گرفته اند، با استفاده از این ضعف ها، تلاش می کنند تا روز به روز، نقش خود را پر رنگ کنند."

آًقای سجادی می گوید که اصرار آقای کرزی مبنی بر بر گزاری لویه جرگه نیز پرسش بر انگیز است زیرا در گذشته رئیس پیشین خواهان نظامی ریاستی متمرکز بود.

ریاست اجرائیه در حالی رئیس جمهور پیشین را به توطئه چینی بر ضد نظام متهم می کند که داکتر عبدالله هفتهء گذشته از کارکردهای دوسالهء حکومت وحدت ملی اظهار نارضایتی کرد و رئیس جمهوری اشرف غنی را به عدم تطبیق کامل توافقنامهء تشکیل حکومت متهم کرد.

پس از ایجاد تنش های که رسانه یی نیز گردد، رهبران حکومت روز چهار شنبه با هم ملاقات کردند، اما نتایج گفتگو های آنان، تا حال بر ملا نشده است.

  • 16x9 Image

    خالد مفتون - واشنگتن

    خالد مفتون، به عنوان تهیه کننده گزارش های تحلیلی و گوینده خبر، کارش را از ابتدای سال ۲۰۱۴ در رادیو صدای امریکا در واشنگتن آغاز کرد. خالد پیشتر از این، حدود ۱۰ سال در رسانه های بین المللی مختلف به شمول خبرگزاری آلمان درکابل و رادیو آزادی در پراگ کار کرده بود. خالد مفتون سند لیسانس حقوق و علوم سیاسی را از دانشگاه کابل دریافت کرده و سند ماستری را در رشته مدیریت عامه از انستیتوت مطالعات بین المللی مونتری کالیفرینای امریکا کسب کرده است.

XS
SM
MD
LG