لینک های دسترسی

Breaking News

نکات برجستۀ سخنرانی سالانۀ رییس جمهور بایدن به ملت


جو بایدن، رییس جمهور ایالات متحده، در جریان سخنرانی سالانۀ "خطاب به ملت"
جو بایدن، رییس جمهور ایالات متحده، در جریان سخنرانی سالانۀ "خطاب به ملت"

جو بایدن، رییس جمهور ایالات متحده، در جریان سخنرانی سالانۀ "خطاب به ملت" بر موضوعات داخلی و خارجی، به شمول جنگ اوکراین و روسیه و جنگ اسراییل و حماس اشاره کرد.

رییس جمهور ایالات متحده که در میان اعضای مجلس نمایندگان و سنای کانگرس سخنرانی می‌کرد، در رابطه به جنگ اوکراین در مقابل روسیه گفت که کیف می‌تواند جلو روسیه را بگیرد، اگر ایالات متحده در کنارش بایستد و برایش تسلیحات فراهم کند.

رییس جمهور بایدن ضمن درخواست فراهم آوری کمک‌های بیشتر به اوکراین گفت: "اگر ایالات متحده اکنون پا عقب بکشد، این اقدام اوکراین را به خطر می‌اندازد، اروپا را به خطر می‌اندازد. جهان آزاد را به خطر می‌اندازد و دیگرانی را که می‌خواهند به ما آسیب برسانند، جسور می‌سازد. پیام من به رییس جمهور پوتین ساده است. ما عقب نخواهیم رفت. ما سر خم نخواهیم کرد. من خم نخواهم شد."

رییس جهمور ایالات متحده در بخش دیگری از سخنرانی‌اش در رابطه به حملۀ حماس بر اسراییل و رهایی گروگان‌ها گفت: "این بحران به تاریخ هفتم اکتوبر با کشتارعام توسط گروه تروریست حماس آغاز شد. ۱۲۰۰ زن، دختر، مرد و پسربی‌گناه کشته شدند، شمار زیادی خشونت جنسی را متحمل شدند. ۲۵۰ نفرگروگان گرفته شدند... من با تمام خانواده‌ها تعهد می‌کنم که تا زمان برگشتاندن عزیزان شان آرام نخواهم نشست."

با آنهم جو بایدن بر مسوولیت اسراییل برای حفاظت از غیرنظامیان فلسطینی، یک بار دیگر تاکید کرد.

او گفت: "بیش از ۳۰هزار فلسطینی کشته شده اند که اکثریت آنان اعضای حماس نبوده اند. هزاران هزار آنان زنان و کودکان بی گناه بودند. دختران و پسران نیز یتیم شده اند. حدود دو میلیون فلسطینی‌ دیگر زیر بمباردمان قرار دارند یا بیجا شده اند... خانواده‌ها آب، غذا و دوا ندارند. این مایۀ دلشکستگی است."

قصرسفید همواره بر اسراییل فشار وارد کرده است تا اجازه دهد کمک‌های بیشتر وارد غزه شود، جاییکه مردم با کمبود شدید مواد غذایی مواجه اند.

بایدن در جریان سخنرانی‌اش از ایجاد یک بندر در غزه خبر داده گفت: "امشب، به اردوی ایالات متحده هدایت می‌دهم تا ماموریت فوری ایجاد یک بندر موقت در دریای مدیترانه در ساحل غزه را رهبری کند، [بندری] که کشتی‌های بزرگی را دریافت کند که مواد غذایی، آب، دوا و سرپناه‌های موقت را انتقال می‌دهند."

اما او اضافه کرد که نظامیان اسراییل وارد غزه نخواهند شد، بلکه در این بخش از متحدان شان کمک خواهند گرفت.

موضوعات داخلی

جوبایدن، درجریان خطابه سالانه‌اش به ملت در مورد مهاجرت، وضعیت اقتصادی، حق سقط جنین و مهاجرت به ایالات متحده اشاره کرد.

در بخش مهاجرت، رییس جمهور گفت که تلاش دارد کانگرس را به تصویب لایحه‌ای ترغیب کند که بر اساس آن کارمندان بیشتر برای پیشبرد قضایای مهاجرین و پناهجویان گماشته خواهند شد تا به گفتۀ وی مدت طی مراحل درخواست‌های پذیرش کاهش یابد.

او با انتقاد از رییس جمهور قبلی گفت که در مقابل مهاجرین و پناهجویان پالیسی‌های شدید را اختیار نخواهد کرد.

رییس جمهور بایدن گفت: "من خانواده‌ها را از هم جدا نخواهم کرد. من مردم را به دلیل عقیدۀ شان از آمدن به امریکا منع نخواهم کرد."

رییس جمهور اضافه کرد که اقتصاد ایالات متحده بهبود یافته است و سطح تورم از نه در صد به سه در صد کاهش یافته و میلیون‌ها شغل ایجاد شده است.

او یک بار دیگر بر استفاده از تولیدات امریکایی و گماشتن کارگران امریکایی در پروژه‌های ساختمانی، به شمول اعمار پل‌ها و جاده‌ها تاکید کرد.

سقط جنین از دیگر موضوعاتی بود که رییس جمهور بایدن به آن اشاره کرد و گفت که اگر کانگرس از احیای قانون لغو شدۀ سقط جنین حمایت کند، او یک بار دیگر آنرا تصویب و منحیث قانون توشیح خواهد کرد.

گروه

XS
SM
MD
LG