لینک های دسترسی

Breaking News

ارزش سالانۀ فساد در جهان به یک تریلیارد دالر می‌رسد


گزارش: قربانی عمدۀ فساد فقرا استند
گزارش: قربانی عمدۀ فساد فقرا استند

یک گزارش سازمان فقرزدایی حاکی است که سالانه در حدود یک تریلیارد (تریلیون) دالر از کشور های فقیر از طرق غیر قانونی اخذ شده و میلیون ها نفر به خاطر موجودیت فساد جانهای خود را از دست می دهند.

این گزارش میگوید که تمام مساعی دو دهه اخیر برای فقر زدایی، با تهدید فساد و جنایات مواجه میباشد. این مفاسد شامل استفاده از شرکت های جعلی و غیر موجود و پول شویی میباشد.

این گزارش که بنام "رسوایی تریلیارد دالری" میباشد حاکی است که فساد مانع سرمایه گذاری های خصوصی شده، رشد اقتصادی را کاهش داده، هزینه انجام کسب و کار را افزایش داده و می تواند به بی ثباتی سیاسی منجر شود.

از جانبی هم موجودیت فساد در کشور های در حال انکشاف، مانع میشود تا حکومات از منابع خود برای سرمایه گذاری در بخش خدمات صحی، امنیت غذایی و یا زیربنا های ضروری، محروم شود که در نهایت منجر به مرگ مردم مخصوصاً کودکان می شود.

گزارش "رسوایی تریلیارد دالری" از رهبران ۲۰ کشور صنعتی جهان خواسته است تا در نشست ماه نوامبر در آسترالیا به این مشکل رسیدگی کنند و با نشر اطلاعات در مورد شرکت ها از پول شویی و پنهان بودن هویت مجرمین فساد، جلوگیری شود.

درعین حال اصرار شده است تا قوانین گزارشدهی اجباری برای بخش های نفت، گاز و معدن تصویب شود تا منابع طبیعی کشور ها به هدر نرود. در ضمن در این گزارش توصیه شده است تا اقداماتی علیه کسانیکه از پرداخت مالیه فرار میکنند، اتخاذ شود.

سازمان بین المللی شفافیت در آخرین گزارش سالانه خود، افغانستان را فاسدترین دولت جهان معرفی کرد. گزارش حاکی از آن بود که فساد موجود در افغانستان تاثیر مستقیم بر زندگی مردم داشته است.

از سویی هم ادارۀ مبارزه با جرایم و مخدرات سازمان ملل متحد گزارش داده بود که ارزش مجموعی فساد در افغانستان در سال ۲۰۱۲ در حدود ۳.۹ میلیارد دالر بوده است.

  • 16x9 Image

    ژیلا سمیعی - واشنگتن

    گوینده، مجری و تهیه کننده پیشین در رادیو کابل که بیشتر از ده سال است در بخش دری رادیو آشنا صدای امریکا، ایفای وظیفه می کند.

XS
SM
MD
LG