لینک های دسترسی

Breaking News

پژوهش تازه رابطۀ ازدواج و نجات از سرطان را روشن ساخت


حمایت های اجتماعی عامل تعیین کننده در کاهش مرگ افراد متاهل مبتلا به سرطان بوده است.
حمایت های اجتماعی عامل تعیین کننده در کاهش مرگ افراد متاهل مبتلا به سرطان بوده است.

شمار بیشتر افراد متاهل مبتلا به سرطان در مقایسه با همسالان مجرد شان از شر تومورهای کشنده نجات می یابند.

یک پژوهش در ایالات متحدۀ امریکا دریافته است که مردان مجرد ۲۷ درصد و زنان و دختران مجرد ۱۹ درصد بیشتر از هم سن و سالان متاهل شان در اثر ابتلا به سرطان تلف می شوند.

افراد متاهل عموماً بیمۀ خوبتر صحی داشته و در محلات بهتری زندگی می کنند، اما بیماران مجرد از رهگذر این مزیت های معیشتی و تمویل آن در وضعیت چندان خوبی نبوده اند.

سکارلت لین گومز سرمحقق این پژوهش در دانشگاه کالیفورنیا به خبرگزاری رویترز گفته است که ظاهراً عامل بهبود وضعیت بیماران متاهل، بیشتر حمایت برتر اجتماعی و کمتر انزوای اجتماعی بوده است.

لین در جواب ایمیلی به رویترز گفته است "موجودیت یک سیستم قوی حمایتی می تواند تاثیر چشمگیری در نجات مبتلایان سرطان داشته باشد".

گروه تحقیقاتی نزدیک به ۷۸۳ هزار بیمار مبتلا به سرطان را بین سالهای ۲۰۰۰ تا ۲۰۰۹ مورد مطالعه قرار دادند که از آن جمله حدود ۳۸۷ هزار تن آنان تا سال ۲۰۱۲ در گذشتند.

پژوهشگران بر ده عامل مشترک مرگ بیمارانی تمرکز کردند که سرطانهای خبیث و پیشرونده داشتند. زمانیکه آنان به بیمۀ صحی و وضعیت اقتصادی-اجتماعی بیماران نگاه کردند، تلفات مردان مجرد ۲۲ درصد و مرگ و میر زنان و دختران مجرد ۱۵ درصد بیشتر بود.

در آغاز این مطالعه، ۷۰ درصد مردان و ۵۱ درصد زنان متاهل بودند و تقریباً تمام آنان به نحوی بیمۀ صحی داشتند.

بیشتر بیماران مجرد سیاهپوستانی بودند که در محله های فقیر نشین زندگی می کردند، بیمۀ صحی نداشتند، در مراحل پیشرفته بیماری مبتلا به سرطان تشخیص شده بودند و هیچ گونه تداوی جراحی یا شعاعی را دریافت نکرده بودند.

پژوهشگران این مطالعه در ژورنال سرطان نگاشته اند که احتمالاً ویژگی هایی که منجر به ازدواج افراد شده است، چون سلامت فزیکی و روانی در نجات بیماران متاهل دخیل بوده باشد.

ماریا الینا مارتینز یکی از دستیاران این پژوهش می گوید که افراد مجرد مبتلا به سرطان باید از مزیت شبکه های حمایتی ماحول خود استفاده کنند، هر چند به گفتۀ وی آنان، به ویژه مردان مجرد، همسر و فرزندی ندارند که پس از تشخیص سرطان آنان را حمایت مالی و روانی کنند.

بنابراین به گفتۀ پژوهشگران، مردان در مقایسه با زنان بیشتر از مزایای اجتماعی ازدواج سود می برند.

کترین پاورز جیمز پژوهشگر روانشناسی در دانشگاه تکزاس می گوید که هرچند مردان و زنان مبتلا به سرطان شاید فکر کنند که بار دوش دیگران شده اند، اما به گفتۀ وی زمانیکه آنان تقاضای کمک می کنند، زنان بیشتر متمایل به مددرسانی و حمایت روانی به همسران شان اند.

پاورز جیمز به خبرگزاری رویترز گفته است که بیماران مجرد که دوستان نزدیک ندارند، بیشتر در صدد کمک مسلکی روان درمان ها می بر آیند.

همه ازواج ها یکسان نبوده و تمام پیوندهای زناشویی در زمان بحران مساویانه مستحکم نیست. اما یافته های این پژوهش، ابعاد مثبت پیوندهای پایدار و تاثیر آن بر نجات بیماران را برجسته ساخته و نیز نشان می دهد که الزاماً پول و ثروت تنها عامل نجات از سرطان بوده نمی تواند.

گزارش: رویترز
برگردان: نجیب الله احمدیار

XS
SM
MD
LG