لینک های دسترسی

Breaking News

احتمال دست داشتن خانوادۀ شاهی عربستان در حملات ۱۱سپتمبر


یک بمساز مظنون القاعده در زندان گونتانامو به مقامات نظامی امریکایی گفته است که به باور او، یک عضو خانوادۀ شاهی عربستان سعودی، تلاش کرده بود او را برای انجام اعمال دهشت افگنی پیش از حملۀ ۱۱سپتمبر ۲۰۰۱ استخدام کند.

غسان عبدالله الشربی نامی از این عضو خانواده شاهی نگرفته اما گفته است که پیش از تلاش فرستادن دوبارۀ او به ایالات متحده، در جریان صحبت تیلیفونی، یک شخصیت دینی، طرف مقابل را جلالت مآب میخواند.

الشربی در ایالت آرزونا ایالات متحده مصروف فراگیری تحصیلاتش بود و در چندین کورس آموزش پرواز طیاره در ایالات متحده اشتراک کرده بود. در این کورس دو مرد دیگری نیز شامل بود که در جریان حملۀ ۱۱سپتمبر در جملۀ طیاره ربایان بودند.

کمیسیون تحقیقاتی ۱۱سپتمبر به هیچ مدرکی دست نیافته بود که بیانگر دست داشتن حکومت عربستان سعودی در حملات سال ۲۰۰۱ در ایالات متحده بوده باشد که در آن در حدود سه هزار نفر کشته شد و حکومت شاهی عربستان سعودی نیز هر نوع دست داشتن در آن حملات را رد کرده است.

با آنهم این بیانات الشربی جزئیاتی را در مورد " شخصیت دینی" در خود نداشته است که آیا او با کدام مقام سعودی نزدیک بوده است یا نه و نه هم نشان میدهد که صحبت کنندۀ آنطرف خط تیلیفون کدام عضو خانواده شاهی بوده است. اصطلاح "جلالت مآب" میتواند برای هزاران عضو خانوادۀ شاهی استفاده شود.

بیانات الشربی مواد اضافی را درج فهرست پیشنهادات میکند اما سرنخ قطعی را در بر ندارد که دست داشتن احتمالی اعضای خانوادۀ شاهی سعودی را در حملات ۱۱ سپتمبر ثابت سازد.

از جمله ۱۹ربایندۀ طیاره های حملات ۱۱سپتمبر، ۱۷نفر شان تبعۀ عربستان سعودی بودند.

سفارت عربستان سعودی در واشنگتن نخواست در رابطه به بیایان الشربی اظهار نظر کند.

الشربی همچنان گفته است که صحبت های تیلیفونی را شنید که در مورد واجد شرایط بودن او برای برگشتش به ایالات متحده بود.

با آنهم الشربی این بیانات را در حالی بیان کرد که تازه از شفاخانه برگشته بود.

این بمساز مظنون که میتوانست طیاره را کنترول کند، توافق کرد تا دوباره به ایالات متحده برگردد اما او بر اساس دلایل نامعلوم بر نگشت.

در تابستان سال ۲۰۰۱ الشربی به افغانستان رفت و آموزش های جنگی را از القاعده فراگرفت و از آنجا به پاکستان رفت. او در پاکستان آموخت تا چگونه وسایلی مواد انفجاری را بسازد که توسط ریموت کنترول اداره میشود و این مهارت را به دیگران نیز آموخت.

اما الشربی در آنجا در منزل ابو زبیده توقیف شد. ایالات متحده زبیده را تهسیل کنندۀ شبه القاعده معرفی کرده است که با الشربی یکجا در زندان گونتانامو حبس است.

کمیتۀ بررسی در ماه جولای پیشنهاد آزادی الشربی را از زندان گونتامو رد کرد و او در میان ۶۱ زندانی دیگر هنوز هم محبوس است.

مجلس سنا و نمایندگان ایالات متحده لایحه را تصویر کردند که بر اساس آن اعضای خانواده های قربانیان حملات ۱۱سپتمبر میتوانند علیه عربستان سعودی اقامه دعوا کنند. با آنهم باراک اوباما رئیس جمهور ایالات متحده گفته است که این لایحه را ویتو خواهد کرد.

گزارش: اسوشیتدپرس

XS
SM
MD
LG