لینک های دسترسی

Breaking News

سودان جنوبی کشور جدید در کرۀ زمین


سودان جنوبی کشور جدید در کرۀ زمین
سودان جنوبی کشور جدید در کرۀ زمین

جدید ترین کشور جهان، سودان جنوبی، استقلال خویش را به روز شنبه در مرکز آنکشور " جوبه " جشن گرفت.

جمعیتی متشکل از صد ها هزار نفر زمانی به هلهله و شادی پرداختند که عساکر، بیرق سودان جنوبی را برافراشته و بیرق سودان شمالی را پایین آوردند.

شرکت کننده گان، اعلامیه رسمی استقلال و تمنیات نیک را از جانب مقامات، به شمول عمرالبشیر رییس جمهور سودان شمالی، استماع نمودند.

جمهوریت سودان جنوبی به صفت جوانترین کشور جهان ، در نیمه شب به وقت محل ،عرض وجود نمود. باشندگان " جوبه " در جاده ها به جشن و پایکوبی پرداختند.

آخرین سخنران این گرد هم آیی " سلوا کییر " ریس جمهور سودان جنوبی بود که از کشور ها و گروه های کمک کننده مواد غذایی و تعلیم و تربیه برای مردم سودان جنوبی در آوان در گیری ها، تشکر نمود.

سودان جنوبی کشور جدید در کرۀ زمین
سودان جنوبی کشور جدید در کرۀ زمین

وی گفت مردم سودان جنوبی در حالیکه رنج هایی را که متحمل شده اند فراموش نخواهند کرد، اما باید بر همه ببخشند.

رئیس جمهور سودان جنوبی گفت اعضای قبایل کشور وی نخست باید خویش را سودانی های جنوبی بشمارند . وی همچنان عفو عمومی ملیشه هایی را اعلام نمود که در ماه های اخیر با حکومت سودان جنوبی به مبارزه برخاسته بودند.

بارک اوباما رئیس جمهور ایالات متحده طی اعلامیۀ بروز شنبه رسماً سودان جنوبی را به رسمیت شناخته و گفت که افتخار دارد تا روابط دیپلوماتیک با آن کشور داشته باشد.

بان کی مون سر منشی ملل متحد و بیشتر از ۳۰ رهبر کشور های افریقایی به شمول عمر البشیر رئیس جمهور سودان در مراسم تجلیل از استقلال سودان جنوبی حضور داشتند.

از جانب دیگر شورای امنیت ملل متحد با اکثریت آرا حضور قوای حافظ صلح را برای سودان جنوبی تصویب نمودند.

شورای امنیت اجازه ارسال ۷ هزار نیروی نظامی و ۹۰۰ پولیس بین المللی را به سودان جنوبی داده است به اضافه آن تعداد نا معلومی از کارمندان ملکی ملل متحد به شمول متخصصین حقوق بشر به آن کشور مواصلت خواهند نمود.

درهمه پرسی که در ماه جنوری صورت گرفت سودان جنوبی با اکثریت مطلق ، به جدا شدن از سودان شمالی رای دادند.

XS
SM
MD
LG