لینک های دسترسی

Breaking News

جایگاه ترمپ و کلنتن در انتخابات مقدماتی ۲۶ اپریل


مرکز رای دهی در ایالت مریلند
مرکز رای دهی در ایالت مریلند

انتخابات میان حزبی جمهوریخواهان و دموکرات ها امروز سه شنبه ۲۶ اپریل در پنج ایالت برگزار می شود که می تواند در سرنوشت کاندیدهای پیشتاز هر دو حزب، سرنوشت ساز باشد.

دونالدترمپ، در آستانۀ انتخابات مقدماتی امروز انتظار دارد رای ۱۷۲ نمایندۀ انتخاباتی جمهوریخواه را در ایالت های کلیدی پنسلوانیا، کنکتیک، مریلند، دیلاور و رودآیلند از آن خود کند.

یک سروی شبکۀ خبری ان بی سی نیوز، برای نخستین بار نشان می دهد که آقای ترمپ در سطح ایالات متحده حمایت ۵۰ درصد جمهوریخواهان و یا رای دهندگان علاقمند به حزب جمهوریخواه را به دست آورده است.

براساس این سروی، تدکروز و جان کیسک، رقبای جمهوریخواه وی نتوانسته اند حمایت هواخواهان جمهوریخواه را به دست آورند.

سطح حامیان آقای ترمپ از اواسط ماه مارچ به اینسو بیش از ۴۰ درصد بوده است. این میلیاردر جمهوریخواه برای اینکه بتواند خود را در زمرۀ مدعیان کسب نامزدی حزب جمهوریخواه برای انتخابات ماه نومبر حفظ کند، باید رای اکثریت نمایندگان انتخابات مقدماتی سه شنبه ۲۶ اپریل را به دست آورد.

از راست به جپ؛ جان کیسک، تدکروز و دونالد ترمپ
از راست به جپ؛ جان کیسک، تدکروز و دونالد ترمپ

تدکروز و جان کیسک، اعلام کرده اند که تلاش می کنند مانع کسب اکثریت نمایندگان جمهوریخواه در ایالت های کنکتیک، دیلاور، پنسلوانیا، مریلند و رودآیلند گردند.

آقای ترمپ، این تلاش دو رقیب هم حزبی خود را "احساساتی" خوانده و روز دوشنبه یکبار دیگر روند انتخاب نامزد حزب جمهوریخواه را به باد انتقاد گرفت.

دونالدترمپ، حزب جمهوریخواه را به رفتار غیر عادلانه علیه خودش متهم کرده، سیستم انتخاب نامزد آن حزب را "تلقبی" خواند.

اما طوری به نظر می رس که این اعلام رقبای آقای ترمپ، تاثیر معکوس بر رای دهندگان داشته است.

تعدادی از رای دهندگان ایالت اندیانا می گویند که تا زمان نشر این اعلامیۀ رقبای ترمپ، تصمیم نداشتند به وی رای دهند اما اکنون به این باور اند که باید "از وی حمایت کنند."

رقم نمایندگان انتخاباتی کاندیدان

دونالدترمپ تاکنون به کسب ۸۴۵ نمایندۀ انتخاباتی جمهوریخواه موفق شده است. تدکروز ۵۵۹ و جان کیسک تنها رای ۱۴۸ نماینده انتخاباتی را با خود دارد.

تلاش آقای ترمپ این خواهد بود تا به هر شکل ممکن رای ۱۲۳۷ نمایندۀ انتخاباتی را به خود اختصاص دهد؛ چراکه، اگر به این امر تا زمان جلسۀ حزب جمهوریخواهان در ماه جولای موفق نشود، رهبران حزب تصمیم خواهند گرفت کدام شخص یا کاندید به نمایندگی از آن حزب به انتخابات عمومی ماه نومبر نامزد شود.

باتوجه به اظهارات جنجال برانگیز آقای ترمپ و موقف گیری حتی اعضای ارشد حزب جمهوریخواه علیه این میلیارد شهر نیویارک، کارشناسان به این باور اند که اگر ترمپ نتواند تا ماه جولای اکثریت نمایندگان را به خود اختصاص دهد، "احتمال معرفی وی به حیث نامزد جمهوریخواه در انتخابات ماه نومبر بسیار کم به نظر می رسد."

رقابت میان کاندیدهای دموکرات

نظرسنجی در ایالت های پنسلوانیا، کنکتیک، مریلند و دلاور، نشان می دهد که هیلری کلنتن از برنی سندرز، تنها رقیب دموکرات وی، سبقت حاصل کرده است. حالانکه آقای سندرز تنها در ایالت رودآیلند توانسته از خانم کلنتن پیشی گیرد.

این دو کاندید انتخاباتی دموکرات، امرزو سه شنبه در پنج ایالت برای کسب ۳۸۴ نمایندۀ انتخاباتی رقابت می کنند.

پیروزی خانم کلنتن در چهار ایالت، بدون در نظر داشت رودآیلند که دارای ۳۳ نمایندۀ انتخاباتی است، می تواند وزیرپیشین خارجۀ ایالات متحده را که دارای ۱۹۴۶ نمایندۀ انتخاباتی می باشد، یک گام جلوتر برای کسب نامزدی حزب دموکرات قرار دهد.

برنی سندرز و هیلری کلنتن
برنی سندرز و هیلری کلنتن

یک کاندید دموکرات برای کسب نامزدی حزب خود در انتخابات عمومی ماه نومبر به کسب ۲۳۸۳ نمایندۀ انتخاباتی نیاز دارد.

اما برنی سندرز، باوجود داشتن ۱۱۹۲ نمایندۀ انتخاباتی و فاصلۀ قابل ملاحظه از خانم کلنتن، تاکید ورزیده که تا زمان برگزاری جلسۀ حزب دموکرات ها در ماه جولای، از کارزار انتخاباتی کناره گیری نمی کند.

آقای سندرز، که خود را دموکرات می خواند و افکار سوسیالیستی دارد به افزایش معاشات، از بین بردن پرداخت پول برای به دست آوردن منافع در سیاست، از هم پاشی بانک های بزرگ و گسترش دسترسی به مراقبت های صحی تعهد کرده است.

تازه ترین گزارش ها نشان می دهد که خانم کلنتن در چهار ایالت توانسته بیشترین حمایت را به دست آورد و رای دهندگان دموکرات ایالت مریلند، به گونۀ گستردۀ از وی حمایت کرده اند.

XS
SM
MD
LG