لینک های دسترسی

Breaking News

سوپر بُول، ورزش یا تجارت بزرگ


بازی نهایی لیگ ملی فوتبال امریکایی یا سوپربُول میان تیم های دنفر و کارولینا پنترس با نتیجۀ ۲۴-۱۰ به نفع تیم دنفر پایان یافت.

بازی شب گذشته در ستدیوم ورزشی سنتا کالارا در نزدیکی شهر سانفرانسیسکو برگزار شده بود. این ورزشگاه گنجایش حدود ۷۰ هزار تماشاچی را دارد.

سوپربول پربیننده ترین رویدادهای ورزشی در ایالات متحدۀ امریکا است که تاریخ آن به سال ۱۹۶۶ بر می گردد و پس از آن هر سال بر ميزان محبوبيت آن اضافه شد، تا حدی که امروز به صورت نوعی جشن ملی در زندگی امریکايی ها جلوه می کند.

بر علاوۀ جنبۀ ورزشی، این رویداد فرصت خوبی برای تجارت ها نیز می باشد تا بیشترین بیننده را برای دیدن تبلیغات خود داشته باشند. نرخ هر ۳۰ ثانیه اعلان تجارتی که در خلال بازی نهایی فوتبال امریکایی یا سوپربول نشر شد، کم و بیش پنج میلیون دالر بود.

هر ۳۰ ثانیه اعلان تجارتی در جریان سوپر بال در سال ۱۹۶۷ در حدود ۴۲ هزار دالر هزینه داشت، این هزینه در سال ۱۹۹۵ به یک میلیون دالر، و در سال ۲۰۱۵به ۴و نیم ملیون دالر رسید.

اما برنده اصلی لیگ ملی فوتبال امریکایی یا NFL است که با استفاده از حق انحصاری، از مجوز نشر مستقیم مسابقات، تبلیغات، وسایل یادگاری و غیره بیشترین منفعت را می برد.​

بازی شب گذشته با سرود ملی ایالات متحده آغاز شد که آن را لیدی گاگا آوازخوان مشهور امریکایی به گونۀ زنده اجرا کرد. در هنگام نشر سرود ملی امریکا، چندین بار تصاویر زندۀ سربازان امریکایی مستقر در افغانستان نیز نشر شد.

  • 16x9 Image

    ژیلا سمیعی - واشنگتن

    گوینده، مجری و تهیه کننده پیشین در رادیو کابل که بیشتر از ده سال است در بخش دری رادیو آشنا صدای امریکا، ایفای وظیفه می کند.

XS
SM
MD
LG