لینک های دسترسی

Breaking News

محکمۀ عالی ایالات متحده چگونه کار می کند؟


تعمیر محکمۀ عالی ایالات متحده در سال ۱۹۳۵ ساخته شده است.
تعمیر محکمۀ عالی ایالات متحده در سال ۱۹۳۵ ساخته شده است.

محکمه عالی ایالات متحده یا (Supreme Court) مستقل و عالی ترین نهاد قضایی آمریکا است.

ایالات متحده امریکا دارای ۵۰ ایالت است که هر ایالت قانون مربوط به خود را دارد و مسایل عدلی و قضایی هر ایالت در همان ایالت حل و فصل می گردد.

تعداد قضات محکمه عالی امریکا به شمول قاضی القضات که بنام (Chief Justice) یاد می شود و ریاست محکمه عالی را بر عهده دارد، به 9 تن می رسد.

محکمه عالی با حضور ۹ عضو در مورد قضایا رسیدگی می کند و حداقل ۵ رای، برای تصویب و یا رد تصمیمات محکمه، لازم است.

در محکمه عالی ایالات متحده، همواره قبل از رسیدگی به ماهیت دوسیه ها، رای‌گیری صورت می گیرد که آیا به این موضوع محکمه عالی رسیدگی کند یا خیر. در صورتی که رای کافی کسب نشود، دوسیه مورد بحث، از برنامه کاری محکمه عالی حذف می‌شود.

ویس وردک محصل دورۀ دوکتورا در ایالات متحده
ویس وردک محصل دورۀ دوکتورا در ایالات متحده

احمد ویس وردک محصل دوکتورا در رشته علوم سیاسی در پوهنتون کنتیکت، همچنان محقق بخش سیاست مقایسه یی می گوید "محکمه عالی تنها و تنها روی موضوعاتی بحث میکند که بالای تمام مردم امریکا و 50 ایالت این کشور تاثیر داشته باشد."

در سیستم حقوقی ایالات متحده رسیدگی به در خواست‌های تجدید نظر، چه از محاکم ایالتی و چه از محاکم فدرال باشد، در محکمه عالی مطرح می‌شود و احکام آن قطعی و لازم الاجرا است.

این محکمه در حقیقت مرحله نهایی رسیدگی‌های حقوقی در قضایای ایالتی و فدرال محسوب می‌ شود، که به همین دلیل احکام آن از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.

آقای وردک می گوید "هر قضیه به تمام اعضای محکمه عالی صادر می شود و بعد از بررسی از اهمیت قضیه بالای آن تصمیم گیری صورت می گیرد."

فیصله های محکمه عالی امریکا، اختلاف نظر میان نظام‌های حقوقی فدرال و ایالتی را کاهش می‌دهد.

نظارت بر مصوبات کانگرس ایالات متحده

اگر این مصوبات مغایر اصول قانون اساسی ایالات متحده امریکا شناخته شود، از جانب محکمه عالی از اعتبار ساقط می‌شود؛ به عبارت دیگر، این نهاد نقش محکمه قانون اساسی را ایفا می کند تا از نقض قانون اساسی توسط مقامات فدرال و یا مقامات ایالتی جلوگیری به عمل آورد.

قضات محکمه عالی ایالات متحده، پس از انتخاب از سوی رئیس ‌جمهور و دریافت رای اعتماد از جانب کانگرس امریکا، در صورت عدم تقاعد اختیاری، به طور دایمی - تا زمان حیات شان، در این سمت گماشته می شوند، به همین علت، ترکیب قضات محکمه عالی از نظر سیاسی و عقیدتی در تعیین روند اجتماعی ایالات متحده از اهمیت زیادی برخوردار است.

اعضای محکمۀ عالی ایالات متحده که یکتن آنان ماه گذشته درگذشت
اعضای محکمۀ عالی ایالات متحده که یکتن آنان ماه گذشته درگذشت

محکمه عالی ایالات متحده فیصله های بزرگی را در سرنوشت ملت و مردم امریکا رقم زده است. از جمله دو سال قبل، محکمه عالی ایالات متحده با ارای پنج در برابر چهار، قانون سال ١٩٩٦ امریکا را که "در دفاع از ازدواج" نام دارد، فسخ کرد. بر اساس این قانون جفت های هم جنس، امتیازات مالیه فدرال، صحی و تقاعد را نداشتند.

قاضی انتونی کنیدی گفت که قانون اساسی امریکا محافظت حقوق مساوی شهروندان را حمایت می کند. بدین ملحوظ جفت های هم جنس که در گذشته در ایالات که ازدواج هم جنس گرایان در آن قانونی بود ولی از امتیازات فدرال محروم بودند، اکنون ازین امتیازمستفید شده می توانند.

تصامیم که به تغیر قانون اساسی انجامید

برخی از قضایایی که به محکمه عالی میرسد، سبب تغییر قانون اساسی می شود؛ به گونه مثال، در سال ۱۹۷۳ در قضیه زنی که در تکزاس زندگی می کرد و سه کودک داشت، اما نمی خواست کودک چهارمی را بدنیا بیاورد. محکمه عالی امریکا در همان سال انتخاب سقط جنین را برای زنان باردار در سراسر امریکا قانونی کرد.

همچنان در سال ۱۹۵۴محکمه عالی فیصله کرد که بعد از این کودکان سیاه پوستان می توانند در مکاتب سفید پوستان درس بخوانند. این فصله پس از آن انجام شد که کودکی سیاه پوست فاصله های زیادی را به خاطر رفتن به مکتب سیاه پوستان می پیمود.

اعضای محکمه عالی ایالات متحده شامل مردان و زنان و اقلیت های مختلف می باشد.

سونیا سوتومایور
سونیا سوتومایور

بارک اوباما رئیس جمهور کنونی ایالات متحده امریکا در سال ۲۰۰۹ برای اولین بار سونیا ستومایور قاضی فدارل را از اقلیت اسپانیایی به محکمه عالی معرفی کرد. بدینسان از ۹عضو محکمه عالی امریکا، دو تن آنان زن اند.

پیش از آن، در اکتوبر ۱۹۶۷، ترگود مارشال، به عنوان نخستین آمریکایی – آفریقایی تبار در مقام دستیار قاضی محکمه عالی قرار گرفت و در همان سال، ساندارا دی اوکانر، نیز اولین زنی بود که بر کرسی قضاوت محکمه عالی جا گرفت کرد.

ساختمان محکمه عالی امریکا که در مقابل کانگرس، در واشنگتن دی سی قرار دارد، یکی از مکان های جالب و دیدنی است که روزانه هزاران شهروند امریکایی و سیاحان خارجی از آن دیدن می کنند.

این ساختمان در سال ۱۹۳۵به سبک معماری ساختمان کانگرس ساخته شده است. دو طبقه این ساختمان بروی همه باز است و مردم می توانند از روز دوشنبه تا جمعه از این مکان دیدن کنند.

  • 16x9 Image

    صفیه حساس

    صفیه حساس در سال ۲۰۰۲ میلادی از فاکولته ژورنالیزم دانشگاه کابل گواهینامۀ لیسانس را به دست آورد و از آن زمان تا کنون در رسانه های داخلی و خارجی به صفت خبرنگار و گوینده ایفای وظیفه کرده است. او از سال ۲۰۱۳ میلادی به اینسو در بخش دری صدای امریکا کار می کند.

XS
SM
MD
LG