لینک های دسترسی

Breaking News

افزایش بی سابقهء آمار اچ آی وی/ایدز در افغانستان


حدود پنجهزار افغان شاید به ایدز مبتلا باشد
حدود پنجهزار افغان شاید به ایدز مبتلا باشد
وزارت صحت گفته است در یک سال آمار شیوع وایروس اچ آی وی ۳۸ در صد بلند رفته است.

ناجیه طارق، معین عرضه خدمات صحی وزارت صحت عامه به روز یکشنبه در مراسمی که برای بزرگداشت از روز جهانی مبارزه با اچ آی وی/ایدز در کابل برگزار شده بود گفت در سال ۱۳۹۱، ۱۶۲ مورد تازهء این بیماری در افغانستان گزارش شد. او گفت در سال ۱۳۹۰، ۱۱۷ مورد تشخیص شده بود.

بر اساس آمار وزارت صحت در افغانستان ۱۵۲۹ مورد اچ آی وی/ایدز تثبیت شده است.

این در حالی است که سازمان صحی جهان می گوید شمار افرادی که در افغانستان به اچ آی وی/ایدز مبتلا اند شاید در حدود پنجهزار باشد. این سازمان گفته است فقط سی در صد افغانهای که به اچ آی وی/ایدز مصاب اند تشخیص گردیده اند.

افزایش در هرات

مقام ها در ریاست صحت عامه ولایت هرات از افزایش واقعات مثب اچ آی وی/ایدز در این ولایت خبر داده می گویند که بیشترین واقعات در میان معتادین و افرادی که از ایران به افغانستان برگشته اند، تشخیص گردیده است.

عارف شهرام، مسئول برنامه كنترول امراض مقاربتی در ولایت هرات به رادیو آشنا صدای امریکا گفت در سال روان ۱۲۹ مورد وایروس اچ آی وی را ثبت نموده اند که سه طفل و هفت زن در میان آنهاست.

داکتر شهرام گفت "ما سال گذشته اضافه تر از ۸۵ واقعه اچ ای وی مثبت داشتیم و امسال ۱۲۹ واقعه داریم به این مفهموم که یک افزایش نسبی تعداد واقعات را تشکیل میدهد و ۱۲ واقعه زیر پروگرام تداوی قرار دارد که از این تعداد ۳ واقعه طفل و ۷ واقعه خانم میباشد."

جنگ، گسترش اعتیاد، فقر، سطح پایین سواد و مهاجرت ها از دلایل عمده گسترش بیماری ایدز در افغانستان دانسته می شود.

معتادین

مقام های صحی در هرات می گویند که بیشترین موارد تشخیص شدهء بیماری ایدز در میان افراد معتاد به مواد مخدر بوده است.

متخصصین صحی می گویند استفاده مشترک از سوزن برای تزریق مواد مخدر، عامل اساسی انتقال وایروس اچ آی وی ایدز میان معتادین است.

گروه دومی که اچ آی وی/ایدز در میان آنها بیشتر تشخیص گردیده است، عودت کنندگان از جمهوری اسلامی ایران است.

عارف بهرام گفت "فکتورهای تهدید کننده ای که نسبت به سایر ولایات در هرات وجود دارد و آن را متمایز میسازد اول مهاجرت است کسانی که در نوار مرز رفت و آمد به ایران دارند و بیشتر در هرات مسکن گزین میشوند."

افزایش شمار آمار اچ آی وی/ایدز در ولایت هرات در حالی گزارش می شود که در تمام افغانستان، بر اساس معلومات وزارت صحت عامه، حدود سه هزار فرد به این بیماری مصاب اند.
XS
SM
MD
LG