لینک های دسترسی

Breaking News

شورشیان سوری تسلیح می شوند


وزیر خارجۀ ایالات متحده امریکا می گوید که شماری از کشور های غربی و عربی مخالف بشارالاسد در اجلاس روز شنبه اعضای گروه موسوم به دوستان سوریه در قطر، به فراهم آوری کمک های بیشتر به شورشیان سوری تعهد کردند.

جان کری، وزیر خارجۀ ایالات متحده امریکا می گوید که وزیرانی از ١١ کشور در کوشش برای پایان دادن به بیش از دو سال جنگ در سوریه، متعهد شدند تا کمک های بیشتر بشری و نظامی را در اختیار شورشیان مخالف رژیم اسد قرار دهند.

وزیر خارجۀ ایالات متحده در حالی که بر کمک به شورشیان سوری تعهد کرد، مذاکره را بهترین روش برای حل کشیدگی ها در آن کشور عنوان کرد. او گفت مع به مردم سوریه اجازه داده شود تا خود آینده کشور شان را در فضای صلح آمیز و عاری از خشونت انتخاب کنند.

ایالات متحده امریکا و بریتانیا بر گفتگو های مستقیم بین دولت سوریه و شورشیان مخالف حکومت تاکید دارند. آقای کری گفت که مقام ها در نشست دوحه نیز فوریت برگزاری کنفرانس بین المللی در ژنیو را برای پایان بخشیدن بحران در سوریه پذیرفتند.

با این حال، شیخ حمد بن جاسم آل ثانی نخست وزیر قطر می گوید "زور و قدرت" ممکن است برای حل بحران لازم باشد. اوگفت تمام کوشش های اعراب و جامعه بین المللی برای پایان دادن به بحران سوریه شکست خورده است، و جامعه بین المللی را به صورت ناظری که نمی تواند با وضع برخورد کند باقی گذاشته است.

هراس از جنایات بیشتر جنگی

یک مقام ارشد سازمان ملل متحد هشدار داده است که مسلح ساختن طرف های درگیر جنگ در سوریه می تواند به ارتکاب جنایت های جنگی بیشتر منجر شود.

یک کمیسون پیگرد کننده در مورد نقض حقوق بشر در سوریه بدون اشاره به کشور مشخصی گفت کسانی که اسلحه می دهند از نظر کاربرد نهایی، آنها در ارتکاب نقض حقوق بشر، جنایات جنگی و جنایت بر ضد بشریت مسئولیت دارند.

پائولو رینهیرو، رئیس کمیسیون پیگرد کنندۀ سازمان ملل متحد در اوائل ماه روان در گزارشی به شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد در ژنیو، هر دو طرف درگیر را در سوریه به ارتکاب جنایات جنگی متهم ساخت.

در گزارش این کمیسیون آمده است که با در نظر داشت زمینه های موجود می توان باور کرد که مقادیر محدودی از مواد زهری کیمیاوی به عنوان اسلحه در دست کم چهار حمله در سوریه بکار رفته است.

سازمان ملل متحد گزارش می دهد که از آغاز جنگ های داخلی در سوریه در سال ۲۰۱۱ تا کنون بیشتر از ۹۳ هزار نفر در اثر خشونت ها از بین رفته است.
XS
SM
MD
LG