لینک های دسترسی

Breaking News

ارگ: از ورود افغان ها به جنگ سوریه آگاه استیم


سید ظفر هاشمی معاون سخنگوی ریاست جمهوری افغانستان
سید ظفر هاشمی معاون سخنگوی ریاست جمهوری افغانستان

مقامات افغانستان و ایران به صدای امریکا گفته اند که ایران هزاران نفر از مهاجران افغان را به سوریه فرستاده است تا درکنار گروه شورشی حزب الله لبنان، نیروهای سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران و درحمایت از رژیم اسد درجنگ سوریه شرکت کنند.

هزاران افغان از ایران در صف دومین گروه بزرگ خارجی مبارزه برای اسد در سوریه قرارگرفته اند. رسانه های غربی این تعداد را بین ده الی دوازده هزارنفر تخمین میکند.
دیده بان حقوق بشربه روز جمعه گزارش داد که برخی از افغان ها برخلاف خواست و اراده خود شان به جنگ سوریه فرستاده میشوند. درحالیکه ایران گفته است افغان ها به شکل داوطلبانه به سوریه میروند.

مهاجرین افغان به جنگ سوریه فرستاده میشوند
مهاجرین افغان به جنگ سوریه فرستاده میشوند

پس از گزارش روزجمعه از سوی دیدبان حقوق بشرکه گویا شماری از شهروندان افغانستان برخلاف اراده خود به جنگ سوریه توسط ایران اعزام میگردد، حکومت افغانستان میگوید که ازاین گزارش ها آگاه است و بخاطر اثبات این مسئله وزارت امور خارجه افغانستان توظیف شده تا مسئله اشتراک افغانها در جنگ سوریه را بررسی نماید.

علی رضا، فردی که پسر کاکایش در جنگ سوریه کشته شده و جسدش را حکومت ایران به خاک سپرده است ، به تلویزیون اشنا صدای امریکا گفت: بیست سال قبل خانواده کاکای او به ایران مهاجر گردید و پس ازکشته شدن پسرکاکایش درجنگ سوریه، خانوادۀ او مجبور شد تا ایران را ترک گفته به یکی از کشورهای اروپایی برود.

سید ظفر هاشمی معاون سخنگوی ریاست جمهوری افغانستان به صدای امریکا گفت که حکومت از داخل شدن افغانها در جنگ سوریه مطلع است ، اما برای تثبیت اینکه از کدام طریق افغانها به جنگ سوریه رفته اند تحقیق جریان دارد.

آقای هاشمی اضافه کرد که برای تثبت اینکه چه تعداد افغان ها درآن دخیل اند و یا از کدام طریق به جنگ سوریه داخل شده اند، درمورد همه این ها، وزارت خارجه افغانستان مؤظف است تا درزمینه بررسی دقیق نماید.

وزارت امور خارجه افغانستان میگوید که مدت هاست روی اثبات این موضوع کار جریان دارد و آنها به همه سفارت های افغانستان در کشور های عربی اطلاع داده اند تا روی این موضوع تحقیق و بررسی نمایند، اما وزارت خارجه میگوید که تا کنون هیچ ثبوتی درزمینه به دست نیامده است.

وزارت خارجه افغانستان دلیل تأخیر در بررسی اشتراک افغانها درجنگ داخلی سوریه را مغلق بودن این جنگ عنوان کرده اند.

XS
SM
MD
LG