لینک های دسترسی

Breaking News

آیا سوریه واقعاً از "خط قرمز" پا فراتر نهاده است؟


حملات مستقیم ایالات متحده بر یک پایگاه هوایی سوریه پس از آن صورت گرفت که به گفتۀ مقامات امریکایی، حکومت بشارالاسد با استفاده از تسیلحات کیمیایی، غیرنظامیان را هدف قرار داد و به اصطلاح از خط قرمز ادارۀ ترمپ عبور کرد.

با آن که حکومت بشار الاسد استفاده از سلاح کیمیایی را رد میکند، اما ادارۀ دونالد ترمپ میگوید که حملات میزائیل های امریکایی در انتقامجویی از آن صورت گرفته است.

پرتاب میزائیل های توماهاک از یک کشتی نیروی دریایی ایالات متحده در بحر مدیترانه راه اندازی شد.
هدف این میزائیل ها یک پایگاه هوایی در بخش غربی سوریه بود. این حملات، پیامی بود به دولت دمشق برای متوقف ساختن استفاده از سلاح های کیمیایی. اتهامی که حکومت بشارالاسد آنرا رد کرده و خواستار تحقیقات توسط یک جناح بیطرف شده است.

اندکی بعد از انجام حملات، دونالد ترمپ، رئیس جمهور ایالات متحده واضح ساخت که وی حمله کیمیایی را تحمل نمیکند.

آن وضعیت، یادآور فاجعۀ سال ۲۰۱۳ بود ، هنگامی که بشار الاسد ، رئیس جمهور سوریه، اسلحه کیمیایی را در یک منطقه تحت ادارۀ شورشیان در نزدیکی دمشق استعمال کرد. آن حمله نیز نقضی از خط تعیین شده از سوی براک اوباما ، رئیس جمهور پیشین بود.

اوباما نتوانست قرار تعهدش، حملات تلافی جویانه را علیه اسد انجام دهد. اما هنوز این سوال مطرح است که چرا روسای جمهور ایالات متحده خط و مرزی برای استفاده از سلاح کیمیایی تعین کرده اند؟ فیلپ کرالی معاون پیشین وزارت خارجه میگوید که این نوع تسلیحات کُشنده است. او می افزاید که بمب های کلورین نیز در چهار سال گذشته، "تعداد زیادی از مردم سوریه را هلاک ساخته است".

این مقام سابق وزارت خارجه اشاره می کند که اکثریت تلفات در سوریه در جریان استفاده از سلاح های متعارف کشته شده اند.

اقای کرالی افزود که تصاویر قربانیان آن حملات، مانند کودکی که در تابستان سال گذشته از بمباران حلب جان سالم به دربرد، به این حد هیچ جانبی را تحریک نکرد.

درسازمان ملل متحد به روز جمعه، نیکی هیلی، سفیر ایالات متحده در ملل متحد، حمله هوایی امریکا را کاملا قابل توجیه عنوان کرده گفت: "وقت آن بود که گفته میشد دیگر بس است. لیکن تنها وقت گفتار نه بلکه عمل نیز بود. بشارالاسد هرگز نباید سلاح های کیمیایی را استعمال کند."

با این حال، هنوز این پرسش باقیست که: آیا رئیس جمهور ترمپ، گام های نظامی بیشتر علیه سوریه خواهد برداشت یا خیر؟

XS
SM
MD
LG