لینک های دسترسی

Breaking News

اسد: آتش بس در سوریه مایۀ امید است


جنگ داخلی سوریه میلیون ها سوری را فراری کرده است
جنگ داخلی سوریه میلیون ها سوری را فراری کرده است

بشار الأسد، رئیس جمهور سوریه می گوید که آتش بس در جنگ پنج سالۀ کشورش به مانند یک چراغ ضعیف امید است.

آقای اسد در مصاحبۀ با یک شبکۀ تلویزیونی آلمانی گفت که حکومتش برای موثر تمام شدن این پیمان مسؤولیتش را ادا خواهد کرد.

این در حالیست که جان کری، وزیر خارجۀ ایالات متحده چند روز آینده را برای آتش بس و کاهش تنش ها در سوریه مهم خوانده است.

آقای کری و سرگی لاوروف همتای روسی وی پذیرفتند که در برخی قسمت ها از آتش بس تخطی صورت گرفته است اما نمی خواهند این موضوع را به صورت علنی پیگیری کنند.

در همین حال، تحلیلگران می گویند که طرف های درگیر در این بحران نیاز دارند تا در زمینه مذاکرات سیاسی در صورتی که خواهان ادامه این آتش بس باشند، باید یکدست شده و عواقب ناشی از نقض آتش بس را درنظر گیرند.

استیون هایدرمان، تحلیلگر سیاسی می گوید برای رژیم اسد و شورشیان سوریه جهت جلوگیری از حملات در مقیاس بزرگ علیه یکدیگر، سرعت مذاکرات سیاسی نهایت مهم است.

اومی گوید:"یک روزنه کوچکی وجود دارد که با استفاده از آن بتوانیم روند سیاسی را یک بار درمسیر اصلی آن قرار دهیم. اگر این فرصت را از دست دهیم، فکر می کنم آغاز دوباره درگیری را به پیمانه یی که سال گذشته شاهد آن بودیم، پیش بینی کنیم."

استفن دی مستورا، نماینده ویژه ملل متحده در امور سوریه، هفتم مارچ را برای از سرگیری مذاکرات میان حکومت ومخالفان سوری تعین کرده است؛ مذاکراتی که دراوایل فبروری به حالت تعلیق درآمده بود.

کارشناسان می گویند جناح های درگیر در بحران سوریه نیاز دارند تا در مورد چگونگی رسیدگی به نقض آتش بس و ارایه فرصت ها مساوی برای هر دو طرف، باید با هم توافق کنند.

ادم ایریلی،از انستیتوت فارن پالسی به این باور است که رژیم اسد از این وضعیت سود بیشتر می برد.

آقای ایریلی می گوید که پایان خصومت ها، وضعیت موجود را منجمد می سازد. او به این باور است که وضعیت موجود به رژیم اسد کمک خواهد کرد "تا دست آوردهای خود را تحکیم بخشند وسایر اقدامات لازم را برای خنثا سازی مخالفان روی دست گیرند."

در همین حال، مقامات ایالات متحده با خوشبینی های محتاطانه می گویند که ختم خشونت ها، فرآهم آوری کمک های بشردوستانه را تسریع می بخشد.

اشتون کارتر، وزیر دفاع ایالات متحد می گوید:"پایان خشونت ها – اولین گام در مسیر ختم جنگ داخلی و مردم آسیب پذیر سوریه خواهد بود."

اما سایر مقامات امریکایی به شمول جان کربی، سخنگوی وزارت خارجه ایالات متحده اذعان می دارد که ادعا های نقض احتمالی آتش بس باید مورد پیگرد قرار گیرد.

این مقام وزارت خارجه امریکا می گوید:" ما می خواهیم که با تمام احزاب شریک آتش بس در ارتباط باشیم زیرا چیزی را که شما می خواهید، آرامش صد در صد است."

از آغاز آتش بس در سوریه پنج روز میگذرد اما تندروان گروه دولت اسلامی و اعضای گروه جبهۀ النصره مرتبط به القاعده شامل این پروسه نمی باشند.

گزارش صدای امریکا

ترجمه: رویا زمانی

XS
SM
MD
LG