لینک های دسترسی

Breaking News

هشدار بشار الاسد در آستانۀ تنفیذ آتش بس در سوریه


بشار الاسد امروز به "داریا" رفت؛ جایی که چندی پیش نیرو های حکومتی آن را از شورشیان تصرف کردند
بشار الاسد امروز به "داریا" رفت؛ جایی که چندی پیش نیرو های حکومتی آن را از شورشیان تصرف کردند

در آستانۀ آتش بسی که به توافق روسیه و ایالات متحده در سوریه نافذ میگردد، بشار الاسد رئیس جمهور سوریه تعهد یاد کرده که تمام اراضی از دست رفته را، از "دهشت افگنان" دوباره تصرف خواهد کرد.

بشار الأسد پس از دیرزمانی امروز در ملأ عام حضور یافت و نماز عید را در یک مسجد منطقۀ داریا، در حومۀ دمشق ادأ نمود. منطقۀ داریا، که بشارالاسد امروز در آن برای ادای نماز ظاهر شد، قبلاً در اختیار شورشیان بود، اما پس از یک محاصرۀ چهارساله، دوباره تحت کنترول نیرو های حکومتی قرار گرفت.

گفت که حکومت اش سوریه را دوباره خواهد ساخت. اسد این سخنان را در حالی بیان داشت که نیرو های هوایی او و متحدینش، ساحات تحت کنترول مخالفین را بمباردمان میکردند.

قرار است عملی شدن توافق اخیر روی تنفیذ آتش بس میان نیرو های حکومتی و شورشیان در سوریه، غروب امروز به وقت محل، آغاز یابد. این آتش بس، موقت بوده اما قابل تمدید میباشد.

توافق روی این آتش بس در نتیجۀ مذاکرات میان ایالات متحده، که حامی شورشیان است، و روسیه که حامی حکومت بشارالاسد است، به میان آمد.

در انتظار کمک های بشری

در نظر است که با استفاده از موقع و با نافذ شدن آتش بس، امدادگران مواد کمکی را به مناطق جنگ زده ای مثل حلب، برسانند.

جنگ پنج ساله در سوریه، منتج به کشته شدن صد ها هزار نفر، آواره شدن یازده میلیون تن دیگر، و ایجاد یک بحران بشری در جا هایی مثل شهر حلب شده است. توافق کنونی روی آتش بس، تقاضای رسانیدن مواد غذایی و کمک های طبی به مناطقی مانند حلب را میکند.

ترکیه نیز ابراز آمادگی کرده که با استفاده از موقع، کمک های بشردوستانه را به مناطق جنگ زده خواهد رسانید.

رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه امروز گفت که پس از غروب آفتاب، امداد های بشردوستانه از راه های مشخص شده، به مناطق جنگ زده، عمدتاً حلب، انتقال خواهد یافت. اردوغان وعده نمود که سازمان هلال احمر ترکیه نیز در عملیات کمک رسانی سهم خواهد گرفت.

باشندگان شهر حلب که از یک سو با جنگ و بمباردمان و از سوی دیگر با محاصره و کمبود مواد اولیه مواجه اند، در وضعیت اسفناکی گیرمانده اند.

ستیفن دی میستورا نمایندۀ خاص ملل متحد در أمور سوریه صبح امروز گفت که قبل از اظهار کدام تبصرۀ عجولانه در رابطه با آتش بس و رسیدگی کمک ها، دفتر او دقیق از آتش بس در سوریه نظارت خواهد کرد.

عملیات مشترک امریکا و روسیه

آتش بسی که قرار است سر از امشب نافذ گردد، قابل تمدید است و اگر تا پس از یک هفته دوام کند، ایالات متحده و روسیه تلاش های مشترکی را برای هدف قراردادن جنگجویان النصره و جنگجویان داعش به راه خواهند انداخت.

بر اساس آتش بسی که روی آن توافق صورت گرفته، قرار است نیرو های حکومتی سوریه حملات هوایی را بر تندروان گروه النصره نیز توقف دهد. ایالات متحده میگوید این گونه حملات در واقع شورشیان مخالف را هدف قرار داده و سبب عمدۀ تلفات ملکی میباشد.

جان کری وزیر خارجۀ ایالات متحده گفت که سرکوب گروه النصره "حق منحصرانۀ کسی نیست"، و افزود که هدف قرار گرفتن القاعده و گروه های وابسته به آن در سوریه، "عمیقاً به نفع ایالات متحده" است.

XS
SM
MD
LG