لینک های دسترسی

Breaking News

اعلام تاریخ برگزاری انتخابات ریاست جمهوری در سوریه


رئیس مجلس نمایندگان پارلمان سوریه اعلام کرد که انتخابات ریاست جمهوری آن کشور به تاریخ سوم جون سال روان برگزار خواهد شد.

اعلامیه حکومت سوریه در مورد برگزاری انتخابات ریاست جمهوری با صدای رگبار گلوله و طیاره ها بر فراز دمشق و ادامۀ خشونت در پنج شهر عمدۀ آن کشور مقارن است.

جهاد اللحام، رئیس مجلس نمایندگان پارلمان سوریه تاریخ برگزاری انتخابات را که از دیرباز انتظار آن می رفت اعلام کرد، هرچند تردید هایی وجود داشت که حکومت، احتمالاً به دلیل نبرد شدید در اکثر بخش های کشور، برگزاری انتخابات را به تعویق خواهد انداخت.

اللحام گفت که بر اساس قانون اساسی سوریه و قانون انتخابات سال 2014، شهروندان سوری چه در داخل و چه در خارج از کشور خواسته می شود تا حق شان را برای انتخاب رئیس جمهور سوریه تمثیل کنند.

رئیس مجلس نمایندگان پارلمان سوریه گفت: "کسانیکه خواهان رقابت برای ریاست جمهوری اند تا یکم ماه می وقت دارند که کاندیداتوری شان را به محکمۀ عالی پیشکش کنند".

واکنش شورشیان

شورشیان مخالف حکومت سوریه با پرتاب راکت های کاتیوشا بر دمشق، از اعلامیه حکومت در مورد برگزاری انتخابات استقبال کردند. خبرگزاری دولتی سوریه یا سنا گزارش داد که در اثر اصابت برخی از این راکت ها در اطراف ساختمان پارلمان و وزارت صحت آن کشور، پنج نفر کشته شد.

یک سخنگوی ارتش آزاد سوریه به تلویزیون العربیه گفت که هدف این راکت ها ساختمان پارلمان و یک تاسیس نظامی همجوار آن بود. او اضافه کرد که احتمالاً تاسیسات ملکی به گونۀ تصادفی هدف این راکت ها قرار گرفته است.

جشوا لندیس، رئیس مرکز مطالعات شرق میانه در دانشگاه اوکلاهاما می گوید که با توجه به شرایط موجود، اعلام خبر برگزاری انتخابات از سوی حکومت تقریباً طعنه آمیز است.

لندیس گفت: "زمانیکه اسد با کسب 99 درصد آرا در انتخابات پیروز شد، می خندیدیم. امروز باید گریست. اگر شرایط چنین غم انگیز نمی بود، جاداشت که امروز هم می خندیدیم".

ریچارد مورفی، سفیر پیشین ایالات متحده برای سوریه به صدای امریکا گفت نامزدی بشارالاسد، رئیس جمهور سوریه را برای رقابت در انتخابات می توان پیشبینی کرد. به گفتۀ وی این هم قابل پیش بینی است که اسد به سادگی برندۀ انتخابات خواهد شد.

مورفی استدلال می کند که به دلیل چند پارچه بودن مخالفین به نظر نمی رسد که شورشیان مخالف از یک نامزد واحد پشتیبانی کنند.

از سوی دیگر، به گفتۀ این دیپلومات امریکایی شمار زیاد شهروندان سوری یا در داخل بیجا شده اند یا هم به کشور های همسایه پناه برده اند که با اینحال مشارکت گسترده و شمارش دقیق آرا امر دشواری خواهد بود. او تاکید می کند که اسد انتخابات را نمی بازد.

گزارش: ادوارد ییرانین، خبرنگار صدای امریکا در قاهره
ترجمه: نجیب الله احمدیار
XS
SM
MD
LG