لینک های دسترسی

Breaking News

دی میستورا: مذاکره کنندگان سوریه روی یک جدول زمانی توافق کرده اند


نصر الحریر نمایندۀ شورشیان سوری حین دست دادن با ستیفن دی میستورا نمایندۀ ویزۀ ملل متحد در امور سوریه
نصر الحریر نمایندۀ شورشیان سوری حین دست دادن با ستیفن دی میستورا نمایندۀ ویزۀ ملل متحد در امور سوریه

در آخرین روز مذاکرات ژنیو، گروه های مذاکره کننده روی حل بحران سوریه، به یک جدول زمان بندی برای موضوعات مهم انتخابات و قانون اساسی سوریه رسیده اند.

ستیفن دی میستورا نمایندۀ ویژۀ ملل متحد در امور سوریه در نشست خبری در پایان ده روز مذاکرات، با بیان این مطلب مذاکرا را "دشوار اما سازنده" خواند.

به گفته نماینده ویژه ملل در امور سوریه، در ده روز گذشته هیات های دولت سوریه و مخالفان درباره انتقال سیاسی و همچنین مقابله با دهشت افگنی توافق هایی داشته اند.

به گزارش اسوشیتدپرس، آقای دی میستورا گفت توافق بر سر جدول زمانی به دست آمده که قرار است در مذاکرات بعدی مورد بررسی قرار گیرد.

براساس آنچه به خبرنگاران گفته شده، در مرحله اول شامل تشکیل دولت فراگیر و غیر فرقه‌ای طی ۶ ماه خواهد بود. در مرحله دوم نیز در ۶ ماه دوم موضوع تدوین قانون اساسی سوریه انجام خواهد شد. در مرحله سوم قرار است موضوع بررسی انتخابات آزاد و سالم طی ۱۸ ماه بررسی شود. در مرحله چهارم این جدول زمانی نحوه مقابله با دهشت افگنی بنا به درخواست دولت جدید سوریه خواهد بود.

به گفته نماینده ویژه ملل متحد در امور سوریه آتش بس سوریه ادامه خواهد یافت چرا که این آتش بس "امکان تمرکز بر روی گروه‌های دهشت افگن از قبیل داعش و جبهه النصره" را می‌دهد.

از سوی دیگر، نصر حریری رییس هیئت نمایندگی کمیته عالی مذاکرات، متشکل از گروه‌های اصلی مخالفان حکومت بشار اسد تایید کرده است که برای زمان دور بعد مذاکرات توافق صورت گرفته است.

آقای حریری به خبرنگاران گفت مذاکرات به "نتیجه روشنی" نرسید اما تلاش های مثبتی صورت گرفت.

نصر الحریری، مذاکره کننده ارشد شورشیان سوری روز جمعه این را هم گفت که شورشیان ۱۲ اصل را که ملل متحد به جناح های شامل مذاکرات داده بود، موقتاً پذیرفته اند.

آقای الحریری گفت که اصول ۱۲ گانه در مورد آینده سوریه بر اساس پیشنهادات استیفن دی مستورا، نماینده ویژه ملل متحد برای سوریه ترتیب شده است.

مذاکره کنندۀ ارشد شورشیان سوری این را هم گفت که مذاکرات صلح سوریه هر چند بدون کدام نتیجه ملموس به پایان رسید اما برای نخستین بار موضوع انتقال قدرت سیاسی با جزییات قابل قبول دو طرف مذاکرات، به بحث گرفته شد.

بشار الجعفری، مذاکره کننده حکومت سوریه در این مذاکرات بدون کدام اظهار نظر محل مذاکرات را ترک کرد.

XS
SM
MD
LG