لینک های دسترسی

Breaking News

دومین سال آغاز قیام سوری ها


اعتراضات در سراسر سوریه درحالی ادامه دارد که این کشور از دومین سال آغاز قیامی یادبود می کنند که منجر به جنگ داخلی جاری شد. دومین سال آغاز قیام در سوریه با نشست رهبران اتحادیه اروپایی همزمان شده است.

صدها احتجاج کننده در شهر حلب روز چهارشنبه با حمل شعارها و خواندن آواز در اعتراض به رژیم بشارالاسد گردهمایی برپا کردند.

ابو وسیم یک معترض سوری گفت: "ما به اعتراضات صلح آمیز برعلاوه جنبش نظامی متعهد استیم. ما شهیدان زیادی داده ایم، و مایل ایم شهدای بیشتری قربانی کنیم. ما تاز زمانی که کشوری فقط اسلامی که از طریق صندوق های رای وبه خواست مردم انتخاب نشود، ما راضی نخواهیم بود.

ناآرامی در سوریه به تاریخ 15 ماه مارچ سال 2011 وقتی شروع شد که حدود 40 تن در یک اعتراض سیاسی نادر در دمشق قدیمی به صورت مختصر نخست با سردادن شعارهایی در به آزمون کشیدن حزب حاکم بعث فریاد زدند.

از آن پس جنگ سوریه گسترش یافت.

ابو عبدالله، ساکن یک کمپ پناهندگان در اتمه، نزدیک سرحد ترکیه می گوید که هرچه جنگ طولانی تر شود، اوضاع کمپ ها وخیم تر می شود.

او گفت: "بعد از تقریبا دو سال از شروع انقلاب سوریه ای ها، رنج در کمپ های پناهندگان سراسر سوریه روبه افزایش است. هر روز بیشتر از 20 تا 30 خانواده در نتیجه اردوی بی رحم اسد به کمپ پناه می برند."

به تعداد 70 هزار نفر کشته شده اند و بیشتر از یک میلیون نفر پناهنده از خشونت فرار کرده است.

اتحادیه اروپایی و ارسال سلاح به شورشیان

درهمین حال، حکومت های اتحادیه اروپایی روز جمعه تصمیم گیری درمورد فشار فرانسه و بریتانیا به مسلح ساختن شورشیان سوری علیه سربازان حکومتی به تعویق انداختند.

بحث سوریه در فهرست بحث نشست اتحادیه اروپاییغکه روز جمعه پایان یافت، نبود. اما دو قدرت نظامی قوی اتحادیه اروپایی یعنی بریتانیا و فرانسه، اطمینان دادند که این مسئله بحث خواهد شد.

هر دو کشور می گویند که آنها در تلاش به کسب موافقت 27 کشور عضو اتحادیه اروپایی برای لغو تحریم علیه انتقال سلاح به سوریه باهم دیگر کار خواهند کرد.

دیوید کمرون، صدراعظم بریتانیا گفت که مسلح ساختن شورشیان سوریه به معنی ترک راه حل سیاسی جنگ سوریه نیست. بعضی ها نگران اند که سلاح ممکن به افراد نادرستی مثل کسانی تندروان اسلام گرا بیافتد اما اقای کمرون گفت که تاکنون چنین نشده است.

دیگر اعضای اتحادیه اروپایی، مثل آلمان یک قدرت به طور قابل ملاحظه اقتصادی، تاهنوز درمورد مسلح ساختن شورشیان محافظه کاری قوی دارند.

اما هرمن ون رامپوی رئیس اتحادیه اروپایی این اختلاف نظرات را کم اهمیت جلوه داد و گفت که برای کشورهای عضو عادی است که اختلاف نظر داشته باشند.

تحریم جاری اتحادیه اروپایی علیه ارسال سلاح به سوریه در ختم ماه می یعنی بیشتر از دوماه دیگر ختم می شود.
XS
SM
MD
LG