لینک های دسترسی

Breaking News

امریکا و روسیه: ادامه تعقیب روش دیپلومسی بر سوریه


جان کری وزیر خارجه ایالات متحده امریکا به منظور ارایه معلومات در مورد انکشافات اخیر در سوریه به صدراعظم بنیامین نتنیاهو به بیت المقدس مواصلت نمود.

قبل از ملاقات امروز، اقای نتنیاهو گفت وی امیداوار است که موافقتنامه جدید روسیه و امریکا مبنی بر از بین بردن اسلحه کیمیایی سوریه به نابودی مکمل تمام تاسیسات اسلحه کیمیایی منتهی گردد.

رهبران اسراییلی روی موافقتنامه روسیه امریکا مبنی بر تشخيص و از بین بردن اسلحه کیمیای سوریه تا وسط سال ٢٠١۴ محتاطانه ابراز خوشبینی نموده اند.

چین امروز یکشنبه موافقتنامه روسیه - امریکا را برای مصؤن کردن و از بین بردن اسلحه کیمیایی سوریه استقبال نمود. ونگ یی، وزیر خارجه چین در یک کنفرانس مشترک مطبوعاتی با لوران فابیوس وزیر خارجه فرانسه ابراز امیدواری نمود که چارچوب کاری این موافقتنامه اوضاع متشنج فعلی در سوریه را مرفوع خواهد ساخت و ایجادگر راههای جدید برای حل وفصل معضله اسلحه کیمیایی در سوریه خواهد شد.

برتانیه و فرانسه نیز از توافق روز شنبه میان ایالات متحده امریکا و روسیه استقبال کردند. وزیر خارجه فرانسه گفت که این موافقتنامه سوالات جدی را بوجود اورده است که باید پاسخ داده شود، این سوالات مشتمل است، بررسی چگونه صؤرت خواهد گرفت؟ چه واقع خواهد شد در صؤرتیکه اسلحه ناپدید شود؟ کی تصمیم میگیرد؟ کدام منابع برای عملی کردن این پلان نیاز است؟ و سوالات دیگر.

این در حالیست که ائتلاف ملی سوریه دیروز در استانبول رای گیری نمود و احمد تمع، فعال سیاسی را به مثابه صدراعظم موقت انتخاب نمود. اقای تمع موظف خواهد شد که مناطق تحت کنترول فرقه های شورشی سوری را اداره نماید.

این خبر پس از ان منتشر شد که ایالات متحده امریکا و روسیه روی پایان دادن به برنامه تسلیحات کیمیایی سوریه موافقه نمودند. مطابق موافقتنامه سوریه ظرف یک هفته فهرست تمامی ذخایر اسلحه کیمیایی و تاسیسات تولید این گونه سلاح را پیشکش خواهد کرد.

جان کری وزیر خارجه ایالات متحده امریکا همراه با سرگی لافروف همتای روسی اش این پلان را در جریان کنفرانس خبری به روز شنبه در ژینو معرفی نمود. اقای کری گفت که این طرح باید مولد شفافیت، مسئولیت پذیری و معتبر و قابل اثبات باشد تا موثر واقع شود.

اقای کری به ادامه گفت اگر سوریه به تعهداتش عمل نکند، انها خواستار فیصله نامه فصل هفتم شورای امنیت سازمان ملل متحد میشوند که اجازه اقدام تنبیهی نظامی را صادر می کند. اقای لفروف گفته است که پلان در برگیرنده هیچ نوع احتمال استفاده از قوه نیست. حکومت سوریه تا کنون در مورد این پلان واکنش نشان نداده است، اما یکی از رهبران اردوی ازدیبخش سوریه این موافقتنامه را مورد انتقاد قرار داده است. سلیم ادریس رهبر اردوی آزادیبخش سوریه گفته است که روسیه و رژیم سوریه بازی ضایع وقت را براه انداخته اند تا برای رژیم جنایتکار در دمشق وقت کمایی کنند و او به پوتین و سرگی لفروف اعتماد ندارد.

ایالات متحده و روسیه روی روش دیپلومسی متمرکزند
please wait

No media source currently available

0:00 0:02:24 0:00


قرار است لورن فابیوس، وزیر خارجه فرانسه و ویلیام هیگ، وزیر خارجه بریتانیا بروز دوشنبه با جان کری، وزیر خارجه ایالات متحده در مورد عملی نمودن مندرجات این پلان در پاریس ملاقات نمایند.
XS
SM
MD
LG