لینک های دسترسی

Breaking News

اقدام نظامی امریکا علیه سوریه منوط به رأی گانگرس


باراک اوباما، رئیس جمهور می گوید که وی تصمیم گرفته است که ایالات متحده در واکنش به حمله سلاح کیمیاوی باید اقدام نظامی را علیه سوریه روی دست گیرد.

آقای اوباما گفت: "پس از بررسی دقیق تصمیم گرفتم که ایالات متحده باید اقدام نظامی را علیه اهداف رژیم سوریه انجام دهد. این مداخله نظامی گسترده نخواهد بود، ما سربازان خود را به آنجا نمی فرستیم. در عوض اقدامات ما از لحاظ وسعت و مدت محدود خواهد بود."

آقای اوباما گفته است که هرگونه مداخله ایالات متحده در سوریه حضور عساکر امریکایی را در آن کشور شامل نخواهد بود.

اما آقای اوباما گفت که او بخاطر استفاده از نیروی نظامی علیه رژیم سوریه، خواستار اجازه کانگرس خواهد شد.

باراک اوباما گفت:
"با اتخاذ تصمیم به عنوان سر قومندان اعلی به اساس آنچه به نظرم به نفع امنیت ملی ماست، من این را نیز میدانم که من رئیس جمهور کشوری با قدیمی ترین دموکراسی مبتنی بر قانون اساسی می باشم. من از دیر زمانی بدین باورم که قدرت ما تنها در توانایی نظامی ما ریشه ندارد بلکه از اینکه حکومت مردم توسط مردم برای مردم میباشیم، برای جهانیان سرمشق هستیم. بدین لحاظ من یک تصمیم دیگر هم گرفتم. من بخاطر استفاده از نیروی نظامی خواستار اجازه نمایندگان مردم امریکا در کانگرس خواهم شد."

رئیس جمهور ایالات متحده گفت اعضای کانگرس در نظر دارند تا بعد از ختم تعطیلات و آغاز کارشان در ماه سپتمبر، درمورد مداخله نظامی ایالات متحده در سوریه بحث نمایند.

ایالات متحده می گوید که گزارشات استخبارتی آن کشور نشان می دهد حمله سلاح کیمیاوی توسط رژیم بشار الاسد انجام شده و به گفته مقام های امریکایی در این حمله بیش از 1400 تن بشمول کودکان کشته شده است.

واکنش ملل متحد

برخی گزارش ها مبنی براینکه خروج تیم بازرسی سلاح کیمیاوی ملل متحد از سوریه زمینه اقدام نظامی ایالات متحده را مساعد می کند، توسط سخنگوی منشی عمومی ملل متحد "مضحک" خوانده شد.

مارتین نیسرکی، سخنگوی ملل متحد روز شنبه گفت: "گزارش های دیده می شود که گویا پس از خروج تیم سلاح کیمیاوی ملل متحد، اقدام نظامی به نحو از انحا صورت می گیرد. مسلماً که این مضحک است.

آقای نیسرکی افزود که "همچنان این یک بر حرمتی به بیش از 1000 کارمند ملل متحد در سوریه می باشد که مصروف رساندن کمک های بشردوستانه می باشند و به کار شان ادامه خواهند داد."

آقای نیسرکی طی یک نشست خبری پس از ملاقات بان کی مون، منشی عمومی ملل متحد با انجلا کین، رئیس بخش خلع سلاح آن سازمان در نیویارک این سخنان را بیان نمود.

رئیس بخش خلع سلاح ملل متحد تازه از دمشق برگشته است. او پس از انجام مذاکرات پر تنش با مقامات سوری، اجازه تحقیق حمله سلاح کیمیاوی را در دمشق یافت.

حمله سلاح کیمیاوی بتاریخ 21 اگست در یک قریۀ نزدیک به پایتخت سوریه که تحت تصرف شورشیان است، به وقوع پیوست.

سخنگوی ملل متحد گفت:
"هئیت ملل متحد در سوریه پس از آنکه نتیجه آزمایش نمونه ها از لابراتوار را بدست آورد، نتایج تحقیقات خود را به منشی عمومی ملل متحد میدهد. منشی عمومی ملل متحد بی صبربانه منتظر دریافت یافته های هیئت می باشد تا او هرچه زودتر نتایج بدست آمده را با کشور های عضو و اعضای شورای امنیت در میان بگذارد."

سخنگوی ملل متحد همچنین گفت که تیم بازرسی سلاح کیمیاوی در حال حاضر در شهرهیگ(لاهه) هالند بسر می برد و نمونه های جمع آوری شده از سوریه قرار است بخاطر دریافت آثار گازات سمی به لابراتوارهای مختلف در سرتاسر اروپا فرستاده شوند.

سخنگوی ملل متحد افزود که محدوده زمانی مشخص برای تکمیل آزمایشات تا حال وجود ندارد.
تیم بازرسی سلاح کیمیاوی ملل متحد چهارمین و آخرین دور تحقیقات خود را به روز جمعه انجام داد و روز شنبه سوریه را از طریق لبنان ترک نمود.

حکومت سوریه هرگونه دخالت در حملات با سلاح کیمیایی را رد کرده است.

واکنش ها در جهان

مخالفین مداخله نظامی امریکا در سوریه روز شنبه مظاهراتی را برپا کردند.

مظاهرات ضد جنگ روز شنبه بیرون قصر سفید در واشنگتن و سایر کشورها به شمول فرانسه، آلمان، بریتانیا، استرالیا، اردن و ترکیه یک روز بعد آن برپا شد که که حکومت امریکا گزارش خویش را در مورد استفادۀ ادعاشدۀ سلاح کیمیایی برضد غیرنظامیان توسط حکومت سوریه، نشر کرد.

مظاهراتی، همچنین، در حمایت از اقدام نظامی در سوریه برگزار شد.

کشورهای متحد سوریه حمایت خودشان را از حکومت رئیس جمهور بشار الاسد بیان کردند.

ولادمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه روز شنبه در بیانیه ای از امریکا خواسته است که به گروه مفتشین ملل متحد اجازه دهد تا یافته های خویش را تقدیم کند.

یک هیات ایرانی بعد از دیدار روز جمعه خود از یمن، روز شنبه از دمشق برای مشورت با حکومت سوریه، دیدن کرد.

دیوید کمرون، صدراعظم بریتانیا، به حمایت از اقدام نظامی علیه سوریه تلاش کرد اما به دریافت تایید پارلمان کشورش ناکام ماند.

اما آقای کمرون گفت که او از تصمیم رئیس جمهور امریکا به تنبیه کردن حکومت سوریه به خاطر جرائم جنگی حمایت می کند.

باب کار، وزیر خارجه استرالیا، اظهار اطمینان کرد که اداره اوباما، به دقت، واکنش مناسبی را سنجیده است.

رجب طیب اردوغان، صدراعظم ترکیه، از ائتلاف ناتو خواست کشتار در سوریه را متوقف سازد.

گزارش: خبرگزاری اسوشیتدپرس و صدای امریکا
ترجمه: میرویس رحمانی و محمد احمدی
XS
SM
MD
LG