لینک های دسترسی

Breaking News

مذاکرات صلح سوریه به تاریخ ۲۹ جنوری آغاز میگردد


استیفن دی میستورا بر همه شمول بودن مذاکرات صلح به شمول زنان و فعالان جامعۀ مدنی تاکید کرده است.
استیفن دی میستورا بر همه شمول بودن مذاکرات صلح به شمول زنان و فعالان جامعۀ مدنی تاکید کرده است.

نمایندۀ ویژۀ ملل متحد در امور حل بحران سوریه، می گوید که مذاکرات به تعویق افتادۀ صلح آن کشور، به تاریخ ۲۹ جنوری آغاز خواهد شد و قرار است امروز سه شنبه به اشتراک کنندگان نشست، دعوتنامه ها ارسال شود.

این درحالیست که رئیس پالیسی اتحادیۀ اروپا روی همه شمول بودن مذاکرات تاکید می ورزد.

اختلاف نظر میان گروه های مختلف مخالف حکومت اسد، سبب شده تا آغاز مذاکرات صلح سوریه با بن بست مواجه شود، به خاطریکه این افراد تاهنوز نتوانسته اند تصمیم بگیرند، که چی کسی از کدام گروه ها در مذاکرات ژینو سهم بگیرد.

استیفن دی میستورا، نمایندۀ ملل متحد برای حل بحران سوریه می خواهد مذاکرات در مسیر درست در حرکت باشد، اما او نام افراد شامل در فهرست اشتراک کنندگان را تا حال افشا نکرده است.

آقای دی میستورا خاطر نشان می کند که از آنجائیکه شورای امنیت ملل متحده گروه دولت اسلامی و جبهۀ النصره را سازمان های دهشت افگن می پندارد، روی همین دلیل این دو گروه فعال در سوریه، در مذاکرات شرکت نخواهند کرد.

آقای دی میستورا علاوه می کند که دعوت افراد به گونۀ گسترده استوار بر اصل همه شمول بودن مذاکرات استوار خواهد بود.

میانجی ملل متحد برای حل بحران سوریه می گوید "شمار متعدد زنان و اعضای جامعۀ مدنی که وسیعاً در مذاکرات پیشین صلح سوریه شرکت نداشتند، نیز در مذاکرات اخیر ماه جنوری حضور خواهند داشت."

اجندای مذاکرات

آقای دی مستورا اضافه کرد که اجندای مذاکرات شامل بحث در مورد حکومت، قانون اساسی و انتخابات جدید خواهد بود. اما این را هم گفت که اولولیت نخست مذاکرات "دسترسی به یک آتش بس گسترده و توقف تهدید ناشی از گروه دولت اسلامی می باشد."

آقای دی مستورا گفت: "توقف جنگ علیه گروه دولت اسلامی و جبهۀ النصره شامل اجدای مذاکرات نیست."

به گفتۀ نمایندۀ ویژه ملل متحد در امور سوریه، مذاکرات بدون پیش شرط آغاز خواهد شد، اما جناح های درگیر به گونۀ رو در رو باهم ملاقات نخواهند کرد.

آقای دی مستورا انتظار دارد تا زمانیکه شرایط برای مذاکرات رو در رو آماده می شود، در میان هیأت های مختلف حضور یابد.

دی میستورا می گوید مذاکرات برای شش ماه ادامه خواهد یافت که به شکل پی در پی و به منظور نزدیک ساختن گروه های مختلف انجام خواهد شد.

آقای دی مستورا افزود: "این همان شیوۀ خواهد بود که تلاش خواهیم کرد متفاوت تر از گذشته باشد. این نشست سوم ژینو نیست. اگر بتوانیم مذاکرات را پیش ببریم، امیدواریم ما را به یک پیروزی رهنمون سازد."

انتظار می رود دور نخست این مذاکرات، به گفتۀ دی میستورا دو تا سه هفته ادامه یابد.

فریدریکا موگرینی، رئیس پالیسی اتحادیۀ اروپا، روز دوشنبه در انقره، حمایت خود را از اقدامات دی میستورا اعلام کرد، اما روی همه شمول بودن مذاکرات تاکید ورزید.

خانم موگرینی گفت: "نمایندۀ ویژه ملل متحد در أمور سوریه سخت می کوشد تا راهی را برای آغاز مذاکرات در ژینو دریابد و یک راهی را بیابد تا اطمینان از مذاکرات همه شمول حاصل شود. اکنون در دست ملل متحد است تا این راه را ضمانت کند."

خانم موگرینی می گوید که از دیدگاه کشور های اروپایی همه شمول بودن این مذاکرات برای ما از ارزش بالای برخوردار می باشد.

ستیفن دی میستورا، عمده ترین مانع برای دسترسی به یک توافق صلح در سوریه را فقدان اعتماد و نبود تمایل سیاسی میان جناح های درگیر عنوان می کند.

پیش از این ملل متحد دو بار تلاش کرد از راه مذاکرات به یک توافقی در سوریه دست یابد اما دو سال پیش همۀ تلاش ها با پیشرفت های کمی خاتمه یافت.

XS
SM
MD
LG