لینک های دسترسی

Breaking News

قطع موقت برق تاجکستان به افغانستان؛ پیامدهای بی برقی


یک مقام مسوول شرکت تامین برق افغانستان گفته است که تاجکستان انتقال برق فصلی خویش به افغانستان را به طور موقت قطع کرده است.

انتقال برق فصلی تاجکستان به ولایات شمال و کابل به طورموقتی قطع شده است اما یک مقام عالی شرکت برشنا افغانستان می گوید ولایات تحت پوشش این برق با مشکل بی برقی مواجه نخواهد شد. شرکت برشنای افغانستان همچنین برنامه های مختلفی را روی دست دارد که مطابق آن تا سال 2020 میلادی سراسر افغانستان از برق مستفید خواهند شد.

ذولفقار اسماعیلیان کارشناس اقتصادی تاجک در دوشنبه تاجکستان می گوید که قرارداد انتقال برق تاجکستان به افغانستان که سال گذشته امضا شد، مطابق آن، تاجکستان فقط به ارسال برق برای فصل تابستان موافقت کرده است.

او گفت: "مطابق این قرارداد، تاجکستان برق رافقط درفصل گرما می دهد یعنی در وقتی که برق در تاجکستان اضافی است وحالا که سردی ها شروع می شود و آن مقدار برق تولید می شود برای مردم تاجکستان کافی است به آن خاطر انتقال برق به افغانستان قطع می شود."

ناظر یادگاری، سخنگوی شرکت 'برق تاجک، نهاد خدماتی دولتی تاجکستان، این خبر را تایید کرده است.

عبدالرازق صمدی، رئیس عمومی شرکت برشنا افغانستان، می گوید که قطع برق تاجکستان به معنی کاهش برق به ولایات شمال افغانستان و قطع برق به کابل می باشد اما از طرفی نیز بی برقی کابل و بعضی ولایات همجوار آن از طریق برق وارداتی ازبکستان تامین می شود.

برق فصلی تاجکستان به افغانستان تنها نیازهای ولایات شمال و کابل و چندین ولایت معدود همجوار کابل به برق را تامین می کند.

تولید داخلی برق

به گفته این مقام مسوول شرکت برشنا، افغانستان تنها قادر است 20 درصد برق تولید داخلی دارد و 80 درصد واردات برق خارجی است. کشورهایی که افغانستان از آنها برق وارد می کند شامل ازبکستان، تاجکستان، ترکمنستان، ایران است.

آقای صمدی میگوید که تاجکستان حاضر است در فصل تابستان روزانه 350 مگاوات برق به افغانستان ارسال کند اما افغانستان به خاطر مصارف برق زمستانی خود واردات برق از تاجکستان و ازبکستان را مساویانه از هر کشور روزانه 150 مگاوات تقسیم کرده است.

او میگوید افغانستان تا سال 2020 به سه هزار مگاوات برق ضرورت دارد و تا سال 2032 به چهار هزار تا چهاز هزار و پنصد مگا وات برق نیاز خواهد داشت.

صمدی افزود شرکت برشنای افغانستان درنظردارد مطابق ماستر پلان خویش تا سال 2020 به سرتاسر افغانستان برق برساند.

خبرگزاری آزاد 'ایشیا پلاس' تاجکستان گزارش داده است که طی تابستان گذشته شرکت 'برق تاجک' - تامین کننده برق افغانستان است - به حجم تقریبا 450 میلیون کیلو وات برق به افغانستان فراهم کرده است.
  • 16x9 Image

    محمد احمدی - واشنگتن

    محمد احمدی از سال ۲۰۰۷ به کار در رادیو صدای امریکا در واشنگتن آغاز کرد. او از سال ۲۰۰۱ کار خبرنگاری را به حیث گزارشگر آزاد رادیو صدای امریکا آغاز کرد و در ایران و شهرهای مختلف افغانستان گزارشگر بود. محمد احمدی یک سال گزارشگر تلویزیون آشنا صدای امریکا در کابل نیز بود.

XS
SM
MD
LG