لینک های دسترسی

Breaking News

دو طیارۀ خط هوایی یست ایر تاجکستان ربوده شد


میدان هوایی بین المللی دوشنبه، پایتخت تاجکستان
میدان هوایی بین المللی دوشنبه، پایتخت تاجکستان

مقامات تاجکستان رهبر پیشین یک شرکت هواپیمایی این کشور با نام "یست ایر" را در ربودن دو طیارۀ این شرکت متهم می دانند.

این قضیه به روز سه شنبه هنگامی بر سر زبان ها افتاد، که سارنوالان علیه ولادیمیر کویموف، رئیس سابق شرکت "یست ایر" دوسیۀ جنایی را ترتیب دادند.

در همین حال، کویموف بدون اطلاع دادن به مأمورین میدان هوایی، وزارت ترانسپورت و ارتباطات آن کشور شخص دیگری را به صفت رئیس این شرکت تعیین و خود از تاجکستان فرار نموده است.

اندکی بعد روشن شد، که او دو طیارۀ این شرکت را بدون هیچ گونه آگاهی به قرغزستان برده است، در حالیکه قرار بود یکی از این طیاره ها طبق پلان از شهر دو شنبه به دهلی جدید پرواز نماید.

ولادیمیر کویموف مدعی است که وی در اثر مداخلۀ رئیس میدان هوایی شهر دو شنبه از مقامش برکنار گردیده و به جای او کس دیگری تعیین شده است. امّا رئیس تازه ‌وارد شرکت «یست ایر» گفته است، که تعیین او بر اساس قانون صورت گرفته و برکناری رئیس پیشین این شرکت نیز بر اساس تقاضای کانون هوانوردی تاجکستان است، زیرا تنها شهروند تاجکستان می تواند رئیس شرکت هوایی آن کشور باشد در حالیکه کویموف تبعۀ تاجکستان نیست.

مقامات میدان هوایی دوشنبه هر گونه دست داشتن در این قضیه را رد می کنند. محمد یوسف شادییف، سخنگوی میدان هوایی بین‌المللی دوشنبه می‌گوید: "خبردر بارۀ مداخلۀ مدیریت میدان هوایی بین‌المللی دوشنبه واقعیت ندارد، زیرا میدان هوایی یک تأسیس عامه است حالانکه "یست ایر" یک شرکت خصوصی می باشد".

آقای شادییف می گوید، پروازهای این شرکت در مسیر دوشنبه-دهلی و کولاب - مسکو از سوی شرکت دولتی "تاجیک ایر" دوباره آغاز شده است. او می گوید "ربودن طیاره ها و انتقال آن به قرغزستان، سبب سکتگی در جدول پروازه گردیده و یک جنایت تلقی می شود."

در همین حال عزیز نبییوف، رئیس هوانوردی وزارت ترانسپورت و هوانوردی تاجکستان می گوید شرکت "یست ایر" یک شرکت خصوصی است و بر اساس قرارداد فعالیت می کند و انتخاب و تعیین رهبری آن به مقامات دولتی مربوط نمی باشد، او بیان داشت که مقامات این شرکت طبق قوانین خود آقای کویموف را برکنار کرده‌اند.

شرکت هوایی "یست ایر" در ماه سپتمبر سال ٢٠٠٧ به کار خود آغاز کرده، پروازها را از تاجکستان به مسکو، سنکت پترسبرگ و دهلی جدید انجام می داد.

اما شماری از کارشناسان، ماجرای شرکت یست ایر را برخاسته از رقابت های موجود میان شرکت های هوایی تاجکستان می دانند، زیرا مسافرین زیادی در این مسیر رفت و آمد دارند.

در بازار هوانوردی تاجکستان به شمول "یست ایر" سه شرکت داخلی فعالیت دارند و سهم "سامان ایر" و "تاجیک ایر" در این بازار بیشتر است.

XS
SM
MD
LG