لینک های دسترسی

Breaking News

حمله مسلحانه بر محافظین سرحدی تاجکستان


حمله مسلحانه بر محافظین سرحدی تاجکستان
حمله مسلحانه بر محافظین سرحدی تاجکستان

مقامات نیروهای سرحدی کمیته امنیت ملی تاجکستان میگویند، یک گروه ده نفری مسلح در مرز این کشور با افغانستان به نیروهای سرحدی تاجک، که مشغول نظارت مرز بوده‌اند، حمله کرده است.

خوشنود رحمت‌الله‌ یوف، سخنگوی نیروهای مرزبان تاجکستان در این باره گفت "شب ٢٣به ٢٤ ماه اپریل در محل 'سر غار شورآباد' یک گروه ١٢-١٠ نفری مهاجمین به یک پستۀ سرحدی حمله می کنند که در نتیجه درگیری مسلحانه یک سرباز نیروهای سرحدی و یک حمله کننده کشته می شود."

به گفته مقامات نیروهای سرحدی تاجکستان، این چنین دو نفر از این گروه مهاجم زخمی شده‌اند. امّا همه اعضای باقیمانده این گروه به شمول این دو نفر نیز توانسته است از محل درگیری فرار کنند و به احتمال زیاد دوباره به قلمرو افغانستان پناه برده‌اند.

خوشنود رحمت‌الله‌اف میگوید از اوّل سال روان این ششمین مورد حمله و درگیری در مرز تاجکستان و افغانستان است. امّا مقامات این نوبت به رغم گذشته از گروه "قاچاقبران" نام نبرده‌اند، بلکه آن را گروه "مرزشکن" عنوان کردند.

با توجّه به فعال شدن نیروهای مسلح طالبان در شمال افغانستان و صحبت مقامات از تهدید این گروهها به آسیای مرکزی نخستین سوالی مطرح می شود این است، که این گروه به چه قصدی وارد قلمرو تاجکستان شده است؟ چون اخیراً در نشست دبیران شورای امنیت کشورهای عضو سازمان پیمان امنیت دسته‌جمعی در شهر دوشنبه تاجکستان از آمادگی گروههای مسلحی هشدار داده می شد که قصد گذشتن از سرحد افغانستان به کشورهای همسایه دارند.

امیرقول عظیموف، دبیر شورای امنیت تاجکستان گفته بود "ما معلومات کافی در اختیار داریم، که فعلاً در قلمرو افغانستان گروههای نو مسلح در حال شکل گرفتن با هدف عبور از مرزهای این کشور به قلمرو جمهوری های دیگر و بی ثبات کردن اوضاع هستند."

حالا معلوم نیست، این گروهی که به سرحد تاجکستان رخنه کرده است، از جملۀ همان گروه هایی است که می خواهند به اصطلاح مقامات اوضاع را متشنج کنند و یا گروه های قاچاقبر هستند یا گروه دیگری است، که هدفشان دزدی و یا غارتگری است.

این در حالی است که یک هفته پیش، مقامات از کشته شدن ملا عبدالله‌، رهبر گروه مسلح مخالف دولت تاجکستان در شرق این کشور خبر دادند و گفتند که در این منطقه گروه دیگری که بتواند اوضاع را به مخاطره بیندازد، وجود ندارد. امّا به شرط آن که چنین گروهی از خارج سرحدات وارد نشود. سرحدی، که مقامات سازمان پیمان امنیت دسته‌جمعی به حفاظت درست از آن تردید دارند.

XS
SM
MD
LG