لینک های دسترسی

Breaking News

در انفجاری در مسجد والی قندوز کشته شد


در انفجاری در مسجد والی قندوز کشته شد
در انفجاری در مسجد والی قندوز کشته شد

مقامات افغان میگویند، یک والی همراه با حد اقل ۱۳ تن دیگر در اثر انفجار یک بم در مسجدی در شمال افغانستان کشته شده است.

درین حمله محمد عمر، والی قندوز که در گذشته از دو حمله جان به سلامت برده بود، کشته شده است.

عمر علناً هشدار داده بود که شورشیان طالب برای بی ثبات ساختن مناطق شمالی قصد دارند عملیاتی را براه باندازند، و او خواهان قوای بیشتر برای مقابله با این تهدید شده بود.

عبدالجبار تقوی، والی تخار به سرویس دری صدای امریکا گفته است که به عقیده او هدف این حمله محمد عمر بود. او میگوید تخار ولایت زادگاه عمر بوده و او عموماً در مسجد درین ولایت نماز میگذاشت.

در مورد تلفات گزراش ضد و نقیضی موجود است ولی آقای تقوی میگوید درنی حمله حد اقل ۱۳ نفر کشته شده و ۴۶ نفر دیگر مجروح شده اند.

همچنان حامد کرزی، رییس جمهور افغانستان، طی اعلامیه مطبوعاتی حمله بر مسجد در قندوز و هلاکت والی قندور و نماز گزاران را شدیداً تقبیح کرده است.

اعلامیه ناتو نیز حمله در مسجد را "عمل خلاف وژدان و غیر معقول" خوانده و گفته است که این واضح است که شورشیان حتی به مقدس ترین محلات اسلامی هم ارج نمی گزارند.

خشونت ها در شمال افغانستان که به تناسب جنوب و شرق آرام تر بوده است، درین اواخر شدت یافته است.

ناتو میگوید، در اوایل هفته جاری در ولایت تخار قوای ایتلاف یک رهبر بلند رتبه طالبان را با هفت شورشی دیگر طی حمله هوایی و عملیات زمینی که متعاقب آن صورت گرفت، هلاک ساخت.

همچنان در ولایت خوست بروز جمعه حمله قوای ناتو حد اقل ۵ نفر را هلاک ساخت که این منجر به مظاهرات مردم محل گردید که شعار میدادند "مرگ بر امریکا".

پولیس محل میگوید، آتش باری هلیکوپتر های ناتو ۶ تن از اعضای ملیشه یی محلی را که از مردم محافظت میکنند، هلاک ساخته است.

ناتو اعلامیه را صادر نمده و گفته است که قوای ناتو ۵ تن از افراد مسلح را در ولسوالی نادر شاه کوت در نزدیک "مواضع سابق دشمن" هلاک ساخته است.

ائتلاف میگوید ادعای را که این حملات افراد ملکی امداد رسانی را هلاک ساخته است، تحت تحقیق قرار میدهد.

همچنان بروز جمعه ناتو میگوید، حملات شورشیان و حملات بم سه تن از عساکر قوا را در جنوب افغانسنان هلاک ساخت.

جنگ در افغانستان بروز پنجشنبه وارد دهمین سال خود شد. سال جاری برای قوای بین المللی از زمان آغاز این جنگ مرگبار ترین بوده است. طی سال جاری ۵۶۰ عسکر خارجی کشته شده است.

XS
SM
MD
LG